De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De Marine Stewardship Council: een voorzichtige stap naar duurzame visserij

Rechten:

De Marine Stewardship Council: een voorzichtige stap naar duurzame visserij

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting Nederlands Het MSC-keurmerk probeert duurzame visserij te stimuleren en realiseren. Dit probeert de organisatie te bereiken door middel van de MSC-standaard voor duurzame visserij en de MSC-standaard voor traceerbaarheid in de visketen. Binnen deze standaarden zijn richtlijnen opgesteld voor de certificering van een duurzame visserij en de traceerbaarheid van een duurzaam product. Een visserij is duurzaam als deze rekening houdt met de gevolgen van de visserijactiviteit voor het ecosysteem, zich inzet voor het minimaliseren van de milieubelasting en een effectief visserijbeheer handhaaft. Het terugdringen van overbevissing en bijvangst van vis en zeedieren maken hier deel van uit. Desondanks wordt het functioneren van het duurzaamheidskeurmerk flink bekritiseerd. Deze kritiek wekt de indruk dat de MSC minder bijdraagt aan het realiseren van duurzame visserij dan de organisatie impliceert. De centrale vraag die binnen deze scriptie beantwoord wordt is dan ook: in hoeverre draagt het MSC-keurmerk, sinds de oprichting, bij aan het realiseren van duurzame visserij? Door middel van interviews met verschillende respondenten is de actuele stand van zaken in het MSC-debat geanalyseerd. Uit deze interviews bleek dat er geen consensus is over de definities van duurzame visserij, overbevissing en duurzame bestandsgrootte. Een verklaring voor de verschillende definities zou gevonden kunnen worden in de verschillende belangen van de respondenten. Deze belangen zouden grotendeels de grenzen die de organisaties stellen voor bijvoorbeeld een overbevist bestand of duurzame visserij kunnen bepalen. Hierbij kan de ene organisatie de lat voor duurzame visserij veel hoger leggen dan de andere organisatie. De ene respondent zou bepaalde keuzes binnen het MSC-certificeringsproces daarom sneller afkeuren dan een andere respondent. Er kan geconcludeerd worden dat de MSC zorgt voor een bewustere manier van denken binnen de maatschappij. Het keurmerk draagt in grote mate bij aan de informatieverzameling van visserijen en een groeiende bewustwording van consumenten en vissers. Het aandeel van de MSC op de wereldwijde vismarkt is alleen nog niet heel groot. Hoe groter dit aandeel wordt, hoe meer effect het keurmerk waarschijnlijk kan hebben. De eerste stap naar een bewustere manier van denken is in ieder geval gemaakt. Samenvatting Engels The Marine Stewardship Council (hereafter: MSC) tries to achieve a more sustainable fishing industry. With a share of 8 percent of the world’s wild caught fish, crustaceans and shellfish products, the MSC has an important and growing position on the global fish market. The MSC tries to promote and stimulate sustainable fishing. The organization tries to achieve this goal by setting two main standards: the MSC environmental standard for sustainable fishing and the MSC chain of custody standard for seafood traceability. Each standard is supported by a few requirements. In short: the fishery must be at a level which is sustainable for the targeted population, the fishery must minimize the negative impact of a fishing practice on an ecosystem and the fisheries management must be conducted in a way that meet all local, national and international laws and responds to different ecosystem circumstances. Lately there has been criticism at the way the MSC operates. Some data suggest that the organization is not been performing sufficient in attaining sustainable fisheries. This thesis focuses on the following question: to what extent does the MSC contribute to attaining sustainable fisheries? The research focuses on the current state of the MSC-debate. Interviews show different views of the respondents on sustainable fishing, overfishing and a sustainable population size. The different interests and strategies of the interviewed people and organizations could be an explanation for the great variation in views. The difference in views can influence the way some organizations act. For instance, some organizations would approve a certain fishing activity, while others would not because they do not consider the activity sustainable enough. The MSC provides a different way of societies thinking about fishing. The label catalyses increasing awareness on sustainable fishing among consumers and fishermen. Fishermen are collecting a growing amount of data about their fishing practices and gain growing awareness about the impact they have on the ecosystem. The MSC has a share of 8 percent of the world’s wild caught fish, crustaceans and shellfish products. The bigger this share becomes, the bigger the impact of the label will be.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk