De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vandaag de Dag WNL: '˜Crossmedialiteit voor meer betrokkenheid'

Rechten:

Vandaag de Dag WNL: '˜Crossmedialiteit voor meer betrokkenheid'

Rechten:

Samenvatting

Omroep WNL is een omroep voor hardwerkend Nederland en wilt met programma’s als ‘Vandaag de Dag’ en ‘WNL op Zondag’ het gewone Nederland, oftewel de normale burger, aanspreken. Wat speelt er Vandaag de Dag? Dat is de vraag die wordt beantwoord in het ochtendprogramma ‘Vandaag de Dag’. Het programma brengt nieuws over sport, misdaad, politiek, uitgaan weer en verkeer en wordt elke werkdag uitgezonden van 07.00 tot 09.00 uur op Nederland 1. Tegenwoordig maken bijna alle televisieprogramma’s gebruik van crossmedia. Naast een televisieprogramma hebben deze programma’s een website, een mobiele applicatie, een tijdschrift etc. Omroep WNL wilt meegaan met deze trend en hoopt zo de betrokkenheid van de kijker te vergroten. Aan mij de taak om te onderzoeken of door crossmediale inzet de betrokkenheid van de kijker wel vergroot kan worden. De probleemstelling luidt: Wat kan de inzet van crossmedia betekenen voor de betrokkenheid van de doelgroep met het programma ‘Vandaag de Dag’ van Omroep WNL? Tijdens deskresearch en fieldresearch werd al snel duidelijk dat de kijker van Vandaag de Dag momenteel op geen enkel vlak betrokken is bij het programma. Uit de enquête en het panelgesprek bleek dat de doelgroep wel graag betrokken wilt zijn; ze willen interactie hebben met het programma. Het grootste gedeelte van de doelgroep wilt dit door gebruik van een mobiele applicatie Het uiteindelijke advies wordt dan ook gevormd door het ontwikkelen van een mobiele applicatie. Deze applicatie moet aan verschillende waarden voldoen: de kijker moet iets kunnen creëeren, de kijker moet iets kunnen delen, de kijker moet vragen kunnen stellen, de kijker moet reactie kunnen geven, de kijker moet interactie hebben en de kijker moet iets kunnen bekijken. Kortom, fragmenten terugkijken, extra fragmenten bekijken, deelnemen aan discussies, foto’s uploaden, prijzen winnen, columns lezen en dat allemaal binnen handbereik! Summary Broadcasting WNL is a broadcaster for the Dutch ordinary worker and wants to appeal to the ordinary Holland with programs like ‘Vandaag de Dag’ and ‘WNL op Zondag’. What’s going on today? That’s the question, which will be answered in the morning program ‘Vandaag de Dag’. The program brings out the headlines about sports, crime, politics, entertainment, weather and traffic and is broadcasted almost every working day from 7AM till 9AM on Channel 1. Nowadays, almost every television program uses crossmedia. In addition to a television program, all of these programs have a website, a mobile application, a magazine and so on. Broadcasting WNL wants to come along with this trend and tries to increase the involvement of the viewer. Now it’s up to me to investigate whether the use of cross-media increases the involvement of the viewer. Therefore, the hypothesis is: What is the relationship between the use of cross-media and the involvement of the target group with the progam ‘Vandaag de Dag’ of Broadcasting WNL? During deskresearch and fieldresearch soon became clear that the viewer of Vandaag de Dag doesn’t has a single piece of involvement in the program. The survey and panel discussion revealed that the target group do wants to be involved in the program; they want to interact with the program. The major part of the target group wants to interact through mobile applications. The final advice is formed by the development of a mobile application. This application must meet several conditions: the viewer must be able to create something, share something, ask questions, interact and must be able to view something. In brief, view fragments, view additional clips, participate in discussions, upload photos, win prizes, read colums and all at your fingertips!

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk