De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rechten:

Doorbijten

Rechten:

Samenvatting

In dit rapport is antwoord gegeven op de vraag: “Hoe kan Man bijt hond ervoor zorgen dat in het jubileumseizoen 2013-2014 het aandeel kijkers tussen de 20 en 35 jaar stijgt naar tien procent, zonder dat het programma kijkers boven de 35 jaar verliest?”. Aan de hand van deskresearch, diepte-interviews, enquêtes en panelgesprekken met zowel huidige kijkers als potentiële kijkers, is inzicht verkregen in de mogelijkheden. Een praktisch advies om meer jongere kijkers te trekken is waar het onderzoek toe heeft geleid. De urgentie voor het instellen van een dergelijk onderzoek, ligt volgens de opdrachtgever in de noodzaak om als programma te blijven vernieuwen. Vooraanstaande fusies binnen de Publieke Omroep, waarbij onder andere de NCRV zal samensmelten met de KRO, maken het voor programma's steeds belangrijker om binnen allerlei verschillende bevolkingslagen vaste kijkers te genereren. Man bijt hond wil onmisbaar zijn en blijven tussen het overige aanbod en dat kan bewerkstelligd worden, door een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Dus ook de jongeren. De opdrachtgever stelt dat er te zijner tijd, vanaf 2016, gegarandeerd programma's zullen sneuvelen. Op basis van extensief literatuuronderzoek naar vrijetijds- en mediabesteding van Nederlanders tussen de 20 en 35 jaar én diepte-interviews met experts op het gebied van jeugd en media en trends en formats, is in kaart gebracht wat de wensen en behoeften van de beoogde doelgroep zijn. Ook is gekeken wat de toekomstverwachtingen rondom Nederlandse programma's zijn en hoe het gebruik van de tv, telefoons en media an sich zal veranderen. De stijging in gebruik van smartphones en de tijd die de beoogde doelgroep online besteedt, zijn hiervan belangrijke uitkomsten. Tevens is het wat inhoud betreft belangrijk in te spelen op de interessegebieden van de beoogde doelgroep; een niet verwonderlijke, maar wel zeer belangrijke conclusie. Ook is het programma Man bijt hond uitgebreid onder de loep genomen. Zo is in kaart gebracht welke items of onderwerpen een grote populariteit kennen, zowel onder de 'gemiddelde' kijker als onder de jongere kijkers van het programma. Cynisme, snelheid en zo nu en dan plaatsvervangende schaamte is waar de beoogde doelgroep graag naar kijkt. Deze opgedane informatie is meegenomen in het volgende deel van het onderzoek, waarin onderzoeksgroepen van potentiële en huidige kijkers werden samengesteld die gezamenlijk over het programma hebben gediscussieerd. Zelfstandig onderzoek thuis (het recenseren van een uitzending) en het in groepsverband bekijken, beoordelen en bespreken van een willekeurige uitzending, zorgde voor twintig zeer uiteenlopende meningen van twintig 'doodnormale' Nederlanders. De belangrijkste adviezen die uiteindelijk gegeven worden hebben te maken met de inhoud, de snelheid, het imago en het uitzendtijdstip van het programma.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk