De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van twee succesvolle wooninspiratie websites, naar één brocante walhalla

Rechten:

Van twee succesvolle wooninspiratie websites, naar één brocante walhalla

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd voor opdrachtgever Sanoma. Zij wil de twee websites www.ariadneathome.nl en www.allesbrocante.nl met elkaar integreren, omdat de inhoud van beide websites steeds meer met elkaar overeen komt door het gemeenschappelijke onderwerp brocante. Dit onderzoek heeft als doel een conceptplan te maken voor deze nieuwe website die uit de integratie ontstaat, waarin de nieuwste digitale trends en wensen en behoeften van de doelgroep verwerkt zijn. Dit onderzoek beantwoordt voor Sanoma de volgende probleemstelling: “Hoe kan de nieuwe website van ariadne at Home (www.ariadneathome.nl) en Alles Brocante (www.allesbrocante.nl), die ontstaat door de integratie van beide sites, het beste inhoudelijk ingevuld en visueel vormgegeven worden?” Allereerst worden de huidige websites geanalyseerd aan de hand van het boek De Internet Scorecard 2.0 (Smits & Steins Bisschop, 2009). De markt- en concurrentieanalyse verdiept zich in trends en concurrenten. Met deze gegevens is voor beide websites een SWOT analyse gemaakt. Met enquêteresultaten en een panelgesprek met de doelgroep, is het conceptplan voor de nieuwe website ontworpen. Dit conceptplan is achteraf nogmaals onder de doelgroep getoetst tijdens een tweede panelgesprek. Over de huidige website is de doelgroep tevreden tot zeer tevreden als het gaat om de kwaliteit van informatie, de gebruiksvriendelijkheid en het ontwerp. Echter hebben zij over de inhoud wel een aantal kritiekpunten als het gaat om de volledigheid, overzichtelijkheid en het beeldgebruik. Ook mist de doelgroep het levendige gevoel op de website. Zij vinden dat er nu alleen maar informatie gegeven wordt en dat ze zelf weinig inbreng kunnen leveren aan de website, terwijl hier wel behoefte naar is. De doelgroep voor de nieuwe website, die ontstaat uit de integratie van de websites www.allesbrocante.nl en www.ariadneathome.nl, bestaat uit vrouwen tussen de 20 en 55 jaar met een passie voor wonen. Ze heeft een middel tot hoog inkomen, laat haar interieur graag aansluiten bij de laatste trends maar heeft ook een eigen stijl. Het wereldwijde web is continu aan verandering onderhevig, waarbij trends en nieuwe toepassingen elkaar in snel tempo opvolgen. De belangrijkste trends zijn;  Visual storytelling (veel en groot beeldgebruik),  User generated content (content die door gebruikers is geproduceerd),  Het ‘social’ en interactief maken van je website,  De bezoeker een crossmediale beleving bezorgen. ariadne at Home loopt achter op deze trends, maar bij de nationale concurrenten zie je een groot deel van deze trends wel al terug in hun internetstrategie. Uit het doelgroeponderzoek, de digitale trends en de SWOT analyses is het conceptplan voor de nieuwe website van ariadne at Home ontstaan. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten voor het conceptplan:  Het merk ariadne at Home wordt gezien als toonaangevend. Daarom wordt Alles Brocante geïntegreerd in de website van ariadne at Home, waarbij de URL www.ariadneathome.nl blijft. De aanwezigheid van Alles Brocante zie je terug in de pay-off van de website (‘Voor wie alles brocante wil’).  Beeld is veel meer aanwezig op de nieuwe website, omdat (woon)inspiratie bij voorkeur opgedaan wordt via beeld. De nieuwe beeld/tekst verhouding is 2 á 3 beelden per 250 woorden.  Bezoekers worden meer betrokken bij de website, omdat hij interactiever is en een ‘socialer’ karakter heeft. Alle content is direct en eenvoudig deelbaar met de toegevoegde social media buttons.  User generated content wordt op verschillende manieren mogelijk gemaakt, waardoor de website meer gaat leven en bezoekers dingen met elkaar en hun netwerk kunnen delen. Bezoekers kunnen zelf content uploaden, bijvoorbeeld voor de pijler Binnenkijken of Ideeëngids. Dit heeft als voordeel dat wanneer de bezoekers de mogelijkheid hebben zelf content te uploaden, er nieuwe content voor de website gegenereerd wordt zonder dat de redactie daar iets voor hoeft te doen.  De nieuwe website moet gemaakt worden met een responsive design, zodat de website zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker. Het grote voordeel van responsive design ten opzichte van een mobiele website, is dat er geen verschillende websites gemaakt hoeven worden voor verschillende apparaten.  Door de nieuwe website met een witte achtergrond en een duidelijke kaderindeling vorm te geven, creëer je meer overzicht voor de bezoekers. Met behulp van bovenstaande toepassingen op de nieuwe website, gaat de website meer leven en kunnen bezoekers eenvoudig inspiratie bij elkaar opdoen en ideeën met elkaar delen. Zo beantwoordt de nieuwe website de behoeften van de bezoekers.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk