De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Sociale vaardigheden aanleren aan kinderen met Asperger: hoe sluit de SPH'er het beste aan?

Rechten:

Sociale vaardigheden aanleren aan kinderen met Asperger: hoe sluit de SPH'er het beste aan?

Rechten:

Samenvatting

De centrale vraag van dit beroepsvraagstuk luidt: "Door middel van welke methode(n) ten aanzien van het aanleren van sociale vaardigheden, kan de SPH’er het beste aansluiten bij kinderen met Asperger in de leeftijd van 6 tot 12 jaar en welke methode(n) geven het meeste effect op de lange termijn?" In het eerste hoofdstuk beschrijft de auteur wat het syndroom van Asperger inhoudt. De auteur legt uit hoe beperkingen op sociaal gebied ontstaan bij kinderen met Asperger aan de hand van drie psychologische theorieën: de theorie van de zwakke centrale coherentie; de mindblindness-theorie en de theorie van empathiseren versus systematiseren. Daarnaast belicht zij kennis over de belevingswereld aan de hand van verschillende zintuigelijke ervaringen. Het tweede hoofdstuk gaat in op sociale vaardigheden en sociaal gedrag van kinderen met Asperger. Hun sociaal gedrag wordt vergeleken met dat van "normale kinderen". Daarbij gaat de auteur in op de Theory of Mind vaardigheden en gaat in op de vraag of kinderen Asperger sociale vaardigheden kunnen aanleren. Kinderen met Asperger hebben volgens haar meer uitleg en ondersteuning nodig om sociale vaardigheden aan te leren. In hoofdstuk 3 beschrijft de auteur aan de hand van een casus de huidige methoden voor het aanleren van sociale vaardigheden en een drietal methoden di volgens haar het beste aansluiting vinden: de ToM-training (stripverhalen en DVD); Social stories (Sociaal verhaal) in de praktijk; Psycho-educatie en samenwerking met ouders; het belang van informatie over de zintuigeijke beleving en fysieke omgeving van kinderen met Asperger (checklist zintuigelijk profiel) Tot slot vindt de auteur het lastig om een wetenschappelijk onderbouwd antwoord te geven welke werkwijze het meeste resultaat geeft op de lange termijn.Zij stelt dat door middel van bovengenoemde methoden aangesloten wordt bij het kind omdat er veel ruimte is voor uitleg, belevingswereld en systematiseren. Uitleg is volgens de auteur de sleutel naar een beter begrip van de sociale vaardigheden bij kinderen met Asperger.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMaatschappij en Recht
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk