De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Contentstrategie voor Girlscene.nl

Rechten:

Contentstrategie voor Girlscene.nl

Rechten:

Samenvatting

Dit rapport is een onderzoek naar een contentstrategie voor Girlscene.nl. De opdrachtgever is Girlscene.nl, de grootste meidenwebsite van Nederland. De doelstelling van het rapport is antwoord geven op de onderzoeksvraag ‘Wat moet de contentstrategie van Girlscene.nl zijn om de informatiebehoefte van de doelgroep (meiden van 14 tot 24 jaar) te vervullen zodat zij het gewenste gedrag vertonen?’ Om antwoord te krijgen op deze vraag is er uitvoerig deskresearch gedaan. Ook is er een panelgesprek gehouden en zijn er interviews gedaan met meiden uit de doelgroep. Het adviesrapport, gericht aan Girlscene.nl, bestaat uit een aanbeveling in de vorm van een contentstrategiepiramide. Contentstrategie – Een contentstrategie is een plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een doel te bereiken. Er zijn dus verschillende soorten blogposts die leiden tot een bepaalde actie. Girlscene.nl heeft een contentstrategie nodig om te weten wat voor content men moet plaatsen om de interactie zo groot mogelijk te maken. Goede content leidt tot delen, reageren en loven, wat leidt tot binding met de bezoeker, een goede score in Google, meer clicks en aantrekkelijkheid voor adverteerders. Girlscene.nl nu – Op dit moment is de tone of voice van Girlscene.nl luchtig, persoonlijk en herkenbaar. Girlscene.nl praat tegen haar lezers als een vriendin. De tekst-beeldverhouding is 70:30. De pijlers van de website zijn fashion, beauty, lifestyle en celebs. Op dit moment reageert 0,3% van de lezers op een artikel, 0,1% deelt een artikel en 0,07% lovet een artikel. Concurrentie – Girlscene.nl heeft geen directe concurrenten, maar er zijn wel websites waarop de bezoekers het gewenste gedrag vertonen. De eerste concurrent is Beautygloss.nl, een beautyblog . Op deze site wordt een how-to het best gelezen, wordt er op een verhaal het meest gereageerd en delen ze een inspiratieartikel het vaakst. De tweede concurrent is MissLipgloss.nl. Op de blog wordt een lijst het best gelezen, wordt er op een report het meest gereageerd en delen ze een nieuwsbericht het vaakst. De derde en internationale concurrent is A Beautiful Mess.com, een lifestyleblog. Hier wordt er op een winactie het meest gereageerd en delen de bezoekers een inspiratie-/checklistartikel het vaakst. De concurrenten hebben allemaal een persoonlijke tone of voice. De artikelen op de sites bevatten meer beeld dan tekst. Doelgroep – Girlscene.nl richt zich op meiden van 14 tot 24 jaar in de Randstad. De meiden uit de doelgroep die de site al volgen zijn erg trouw en bezoeken de site meerdere keren per dag. Op dit moment zijn zij over het algemeen tevreden over de content, maar er zou wat minder over beauty mogen verschijnen. De meiden die de site nog niet goed kennen, vinden Girlscene.nl vrouwelijk, roze en druk ogen. De doelgroep zit veel achter de computer en op het internet. De belangrijkste reden daarvoor is om met anderen te communiceren. Daarnaast surft de doelgroep op het internet voor vermaak, en een groot deel zoekt informatie en blijft zo op de hoogte van het nieuws. Aanbeveling – De boodschap van Girlscene.nl luidt: ‘Haal het beste uit jezelf, life is a party!’ De meiden uit de doelgroep bezoekt de site voor een dagelijkse dosis vermaak en advies. Ze zoeken herkenning en inspiratie over onderwerpen die girls bezighouden. De tone of voice moet instructief, herkenbaar en hip zijn. De doelgroep wil een tekst-beeldverhouding van 70:30. De opbouw van de artikelen moet overzichtelijk zijn. Ook moet aan de hand van de kop en het intro duidelijk zijn waar het artikel over gaat. De doelgroep is tevreden met de pijlers, maar het is belangrijk dat er goed afgewisseld wordt. Sleutelwoorden in de onderwerpen zijn ‘toegankelijk’ en ‘herkenbaar’. Als het de bedoeling is dat de doelgroep reageert, gebruik dan de contenttypes open vraag, controversiële post of project. Ze reageren om hun mening te geven, een tip te geven, ervaringen te delen of een vraag te stellen. Als het doel is om de doelgroep de artikelen te laten delen, kies dan voor contenttypes nieuwsbericht, lijstje of probleemoplossingspost. De doelgroep deelt een artikel omdat ze denken dat anderen het artikel ook leuk vinden, anderen er nog niet van op de hoogte zijn of om mensen ermee te helpen. Als het de bedoeling is om de doelgroep een artikel te laten loven, dan vindt de doelgroep de contenttypes how-to, inspiratieartikel en een researchartikel het aantrekkelijkst. Ze loven een artikel om het later nog eens terug te kunnen lezen als er veel informatie of specifieke informatie in staat. Na een jaar moeten met behulp van de contentstrategie de percentages van het reageren, delen en loven verdubbeld zijn.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk