De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwikkeling en realisatie applicatie Ladytalk.nl

Rechten:

Ontwikkeling en realisatie applicatie Ladytalk.nl

Rechten:

Samenvatting

Deze scriptie is geschreven naar aanleiding van mijn afstudeeropdracht van de HBO-opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) aan de Hogeschool van Amsterdam. De afstudeeropdracht is tot stand gekomen in samenwerking met Ladytalk.nl. Ladytalk.nl is een crossmediaal interactief platform voor vrouwen dat zich sinds 2005 richt op ‘Shopping & Sharing’. Zij bieden maandelijkse shopping evenementen, een magazine, een website en geven via social media dagelijks prijzen weg. Door de snelle digitalisering wil Ladytalk.nl de trends bijblijven. Om dit te realiseren is er gekozen voor een applicatie. Voordat er een applicatievoorstel ontwikkeld kon worden, is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden, de toegevoegde waarde en de trends op het gebied van de app voor Ladytalk.nl. De hoofdvraag die hierbij centraal staat is: “Hoe ziet een app voor Ladytalk.nl eruit die de crossmediale uitbouw kan versterken?” Het onderzoek bestaat uit verschillende analyses op het gebied van trends, doelgroep en concurrentie. Aan de hand van literatuur, afgenomen enquêtes en panelgesprekken kan de hoofdvraag beantwoord worden. Uit al het gedane onderzoek is gebleken dat Ladytalk.nl wil uitdragen dat het een compleet platform is, dat de huidige diensten op een zo’n goede manier aanbiedt aan de klanten. Ook is gebleken dat de doelgroep geïnteresseerd is in een app van Ladytalk.nl, maar alleen wanneer deze voldoet aan de eisen van de doelgroep. Daarnaast is er een analyse gemaakt van de concurrentie, hoe zij hun applicatie toepassen en hoe zij hun content aanbieden aan de gebruiker. Daaruit is gebleken dat de doelgroep vindt dat de factoren: gebruiksvriendelijkheid, overzichtelijke vormgeving, niet te veel (kleine) tekst, informatief en amuserend, belangrijke elementen zijn voor een app. Ook is er een analyse gemaakt van alle trends omtrent apps. Hieruit kan worden opgemaakt dat praktische apps, gezondheidsapps en apps die gaan over een milieubewust leven steeds populairder worden. Apps op het gebied van mode, beauty en eten zijn ook populair onder vrouwen. De onderzoeksresultaten die uit het panelgesprek en de enquête kwamen, zijn meegenomen in het voorstel van de applicatie. Uit het fieldresearch kwam naar voren dat : • de doelgroep vindt dat een app, die voldoet aan al hun eisen, een toegevoegde waarde is voor het crossmediale platform van Ladytalk.nl • de huidige huisstijl qua vormgeving en ‘tone of voice’ hetzelfde moet zijn als in de applicatie • er een gering aantal categorieën aangeboden moet worden op de app. De categorieën ‘Deals’, ‘Blog’ en ‘Events’ zijn als belangrijkste naar voren gekomen. Doordat er steeds meer mensen een mobieltje gebruiken, worden er steeds meer websites via de smartphone bezocht. De website van Ladytalk.nl is niet optimaal voor mobiel gebruik, dus komt een applicatie voor de smartphone en de tablet goed van pas. Een app moet een duidelijke functie hebben en diensten van Ladytalk.nl ondersteunen. Dit kan gedaan worden door een overzichtelijke app waarop de categorieën Deals, Blog en Events uitgebreider worden belicht, zodat zij een toegevoegde waarde bieden. De app zal ook ingezet worden om de interactie met de doelgroep van Ladytalk.nl te vergroten. Dit kan door reviews van deals, blogs en tijdens de maandelijkse evenementen. Uiteindelijk is de belevenis van de app van groot belang. Op deze manier trek je de doelgroep naar de app toe en dit zorgt voor een grotere klantenbinding. Het is ook van groot belang dat de gebruikers de app behouden en deze blijven gebruiken. Daarom wordt er sterk rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Het wordt de gebruiker zo makkelijk mogelijk gemaakt om alle content op een eenvoudige manier te vergaren. Hierdoor ontstaat er sneller interactie met de doelgroep. Zo profileert het merk Ladytalk.nl zich steeds op de markt, waardoor het meer naamsbekendheid krijgt. Aan de hand van al het gedane onderzoek is er een voorstel geschreven en ontworpen. Het onderzoek heeft geleid tot een advies voor Ladytalk.nl, waarin antwoord wordt gegeven op de vraag of het een meerwaarde heeft voor het bedrijf om een app te ontwikkelen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk