De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'HDC-abonnee verkiest diensten boven producten’

Rechten:

'HDC-abonnee verkiest diensten boven producten’

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in welke diensten en producten voor de abonnees van HDC Media wenselijk zijn en door de afdeling Oplage van HDC Media kunnen worden verkocht om in de vorm van een adviesrapport advies te geven over hoe de afdeling Oplage van HDC Media hiermee de klantwaarde (Customer Value) van de abonnees kan vergroten. Dit is onderzocht aan de hand van de volgende probleemstelling: Welke diensten en producten zijn voor de abonnees van HDC Media wenselijk en zouden door de afdeling Oplage van HDC Media kunnen worden aangeboden zodat HDC de klantwaarde (Customer Value) van haar abonnees kan vergroten?’ Het is lang niet meer zo gebruikelijk om een krantabonnement af te sluiten als dertig jaar geleden. Waar ouderen nog vaak op vaste momenten via traditionele kanalen nieuws tot zich nemen, houden jongeren zichzelf – afhankelijk van hun dagindeling – de hele dag door op de hoogte via internet. In 2012 had HDC Media een totaal verspreide oplage van 308.000, dit is 4% minder dan het jaar er voor en 12% minder dan in 2009. Door de dalende oplagen staan de inkomsten die worden gegenereerd met de dagbladen (abonnementen, losse verkoop, advertenties) onder druk. Dit geeft aan dat Klantwaarde of Customer Value1 op een andere manier – en mogelijk uit andere activiteiten – zal moeten worden gegenereerd. Voordeelpas Een voordeelpas voor abonnees van HDC Media levert een drievoudige win-winsituatie op:  Abonnees ontvangen korting op aankopen bij deelnemende bedrijven.  De deelnemende bedrijven krijgen meer traffic naar hun zaak.  HDC Media ontvangt per aankoop van een abonnee met een voordeelpas een vaste afdracht van het deelnemende bedrijf. Dit zorgt voor een stijging van de additionele klantwaarde. Voor de abonnees is het belangrijk dat de deelnemende bedrijven gevestigd zijn in de regio waarin zij woonachtend zijn. De voorkeur van de abonnees gaat uit naar: 1. Theaters 2. Warenhuizen 3. Musea 4. Tuincentra 5. Supermarkten De focus van de voordeelpas moet voornamelijk komen te liggen op:  Jongere abonnees  Vrouwelijke abonnees  Abonnees met een abonneeduur tussen 2 en 10 jaar Klantwaarde meten Om toekomstige doelen te kunnen stellen en vooruitgang te kunnen meten, is het nodig om te weten wat de huidige klantwaarde per abonnee is. Aangezien HDC Media momenteel niet inzichtelijk heeft wat abonnees in totaal besteden (dagbladabonnement, aankopen bij de webshop, deelname aan evenementen, deelname aan acties etc.) is het niet mogelijk om een beeld te geven van de individuele klantwaarde van abonnees. De schatting van de gemiddelde totale klantwaarde ligt op €150,28 per abonnee, waarvan €149,32 herkomstig uit het kernproduct en €0,97 herkomstig uit additionele activiteiten. Wanneer HDC alle transacties met de abonnees inzichtelijk heeft, kan men in het vervolg met het herziene klantwaardemodel: Divided Customer Lifetime Value in drie stappen de klantwaarde berekenen. Webshop www.vandekrant.nl Momenteel bedragen de kosten 94,5% van de opbrengsten. Wanneer HDC Media deze kosten weet te reduceren en een gelijke omzet weet te behouden, zorgt dat alleen al voor een enorme boost van de klantwaarde. HDC Media moet zich met de webshop meer gaan richten op diensten in plaats van gebruiksproducten, de voorkeur van abonnees gaat uit naar:  Tickets voor avondjes uit  Wandelevenementen  Tickets voor dagjes weg Voor HDC Media ligt er een kans om een nieuwe doelgroep aan te boren voor bus-, boot-, en dagtochten. Waar momenteel voornamelijk ouderen deelnemen aan deze excursies, moet HDC in het vervolg meer inspelen op jonge gezinnen (en kinderen) waardoor ook zij zullen deelnemen aan deze activiteiten

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk