De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe kunnen VIPS hun rol waarmaken?

Rechten:

Hoe kunnen VIPS hun rol waarmaken?

Rechten:

Samenvatting

De website Chicklit.nl is een Personal Assistant voor vrouwen op het gebied van boeken, films en andere ‘vrouwendingen’. Een onderdeel van deze site is de zogenaamde Chicklit.nl Leesclub. In deze leesclub staat elke editie een boek centraal. Boekenuitgeverijen kunnen zich in de Leesclub inkopen. Hiermee wordt bedoeld dat zij betalen om hun titel besproken te laten worden tijdens een editie van deze Leesclub. Als wederdienst creëert Chicklit.nl zoveel mogelijk buzz over het boek op online gebied: op hun website, sociale netwerksites (Facebook en Twitter) en forum. Per editie worden er vijftien zogenaamde VIP-readers gekozen, die in ruil voor een gratis exemplaar van het leesclubboek een aantal handelingen verrichten: invullen van een online enquête, schrijven van een korte recensie en meepraten op de website, de sociale netwerksites en het forum van Chicklit.nl over het leesclubboek. Het doel van de Chicklit.nl Leesclub is om op deze manier online zichtbaarheid voor het boek te creëren en de verkoop van het boek te stimuleren, zonder dat het overkomt als advertentie. Helaas is de deelname van de VIP-readers niet van het gewenste niveau: de VIP-readers reageren te weinig op de aangedragen topics op Facebook, Twitter en het Leesclub forum en gaan ook te weinig met elkaar in gesprek over het boek. Met andere woorden: de online zichtbaarheid blijft achter. Omdat de Chicklit.nl Leesclub een belangrijke inkomstenbron is voor de website, is het van belang dat deze goed functioneert. Dit probleem was aanleiding voor onderzoek. Tijdens het onderzoek stond de volgende vraag centraal: ‘Hoe kan de deelname van de VIP-readers aan de Chicklit.nl Leesclub verbeterd worden?’ Doel van het onderzoek was het opstellen van een adviesrapport waaruit blijkt hoe Chicklit.nl de deelname van de VIP-readers aan de Chicklit.nl Leesclub kan verbeteren. SUMMARY The website Chicklit.nl is a Personal Assistant for women regarding books, films and other "women things". Part of this site is the Chicklit.nl Book Club. Each edition the Chicklit.nl Book Club discusses a book. Publishers buy these books into the Chicklit.nl Book Club. In return, Chicklit.nl creates as much buzz online as possible for the book: on their website, social networking sites (Facebook and Twitter) and Internet forum. Chicklit.nl chooses fifteen so called VIP-readers who receive a free copy of the book. It’s expected that they do a few things in return: fill in an online survey about the book, write a short review and, most important, talk about the book on the website, social media platforms and the Internet forum. An important goal of this Book Club is to generate buzz for the book and boost sales, without coming across as an advertisement. Unfortunately, the participation of the VIP-readers is not as Chicklit.nl wants it to be. The VIP-readers talk too little about the book on the social media platforms and Internet forum. The Chicklit.nl Book Club is a major source of revenue for the website. The situation as described is the reason for this study. The main question during this study was: ‘How can the participation of the VIP-readers in the Chicklit.nl Book Club be improved?’ The aim of the research was to produce an advisory report showing how Chicklit.nl can improve the participation of the VIP readers in the Chicklit.nl Book Club.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk