De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Visual storytelling en de Informatieprofessional

Rechten:

Visual storytelling en de Informatieprofessional

Rechten:

Samenvatting

Naar aanleiding van mijn deelname aan de Light Challenge heb ik ervoor gekozen om onderzoek te doen naar de rol van de informatieprofessional bij het ontwikkelen van visual storytelling in een maatschappelijk project. Bij visual storytelling ligt de nadruk op datavisualisaties en infographics. Ik heb gemerkt dat de betrokkenen van de Light Challenge door middel van dit soort visualisaties veel meer het gevoel kregen dat zij bij het proces werden betrokken. Concepten werden veel sneller begrepen en zij werden gestimuleerd zelf ook een bijdrage te leveren aan het ontwikkelingsproces. De centrale vraag die ik in mijn onderzoek heb behandeld is: Welke competenties geeft de opleiding tot informatieprofessional mee en welke zijn er nodig om visual storytelling te ontwikkelen binnen een maatschappelijk project zoals de Light Challenge? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik onderzoek gedaan naar de verschillende opleidingen tot informatieprofessional. Hiervoor heb ik enkele belangrijke personen van de verschillende opleidingen geïnterviewd. Daarnaast heb ik de verschillende studiegidsen bestudeerd. Zo kreeg ik een duidelijk beeld van hoe de informatieprofessional wordt opgeleid en welke competenties hij meekrijgt. Vervolgens ben ik gaan onderzoeken hoe de wereld van visual storytelling in elkaar zit en heb ik een aantal nationale en internationale ontwerpers gesproken. Daar kwam een beeld uit van visual storytelling. Hoe het ontwikkelingsproces werkt, wie daar bij betrokken zijn en welke vaardigheden je nodig hebt om een goede visualisatie te maken. Als laatste heb ik onderzoek gedaan naar een maatschappelijk project. Wat dat precies is en hoe het proces verloopt. Daarnaast heb ik gekeken naar welke rol visual storytelling daarin kan spelen en welke rol een informatieprofessional inneemt. Uit dit onderzoek blijkt dat de verschillende opleidingen tot informatieprofessional in de basis hetzelfde zijn maar elk een ander focuspunt hebben. Alle voltijd opleidingen hebben in ieder geval een periode waarin de aandacht wordt gefocust op visualisaties. De vaardigheden die worden geleerd zijn voornamelijk gebaseerd op het grondig doen van onderzoek en de vertaalslag proberen te maken naar beeld. Als je kijkt naar wat de professionals in het vakgebied van visual storytelling aangeven, is het belangrijk dat je een verhaal kunt vertellen en dit kunt vertalen naar een beeld dat geschikt is voor de doelgroep. Daar komen enkele vormgevingsvaardigheden bij kijken maar zeker ook statistieken en het doen van onderzoek. In maatschappelijke projecten wordt veel gebruik gemaakt van visual storytelling door middel van storyboards en customer journeys. Het doel is om de kloof tussen expert en leek zo klein mogelijk te maken. Hierbij kom ik tot de conclusie dat visual storytelling enorm belangrijk is binnen een maatschappelijk project en dat de informatieprofessional hier zeker een rol in kan spelen. Toch moeten de opleidingen hun focus enigszins verleggen willen ze kunnen concurreren met het huidige werkveld. De focus moet veel meer liggen op het analyseren van data, het vertellen van een verhaal, de ontwerpvaardigheden en het kunnen managen van een team, wil het een toekomstige informatieprofessional opleiden die gelijk aan de slag zou kunnen gaan in dat werkveld.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk