De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Serious games om mediawijsheid te verbeteren bij kinderen

Rechten:

Serious games om mediawijsheid te verbeteren bij kinderen

Rechten:

Samenvatting

Kinderen vanaf acht jaar beginnen interesses op te bouwen in verschillende media (Buckingham 2005). Ze beginnen zich onder andere af te vragen hoe nieuwsuitzendingen wordt geproduceerd. Het doel van dit project is om het antwoord te vinden op de volgende onderzoeksvraag: “Hoe kan een serious game de mediawijsheid bij kinderen van acht tot tien jaar verbeteren?”. Het onderzoek is opgesplitst in drie onderdelen, namelijk de cognitieve ontwikkeling van kinderen, serious games en mediawijsheid. In dit afstudeerverslag staan serious games centraal. Tijdens dit project zijn verschillende methoden en technieken gebruikt om betrouwbare informatie te verkrijgen. Er zijn 20 kinderen geïnterviewd op 2 verschillende locaties. Daarnaast zijn er interviews gehouden met 3 experts. Deze waren op het gebied van cognitieve ontwikkeling van kinderen, serious games en het ontwikkelen van games. Tot slot is er uitgebreid deskresearch uitgevoerd dat bestond uit het bestuderen van wetenschappelijke artikelen en boeken. Voor dit project heeft een team van drie multidisciplinaire studenten een prototype van een serious game gebouwd. Het spel, genaamd Ruimtejournaal, heeft als doel om de interesses van kinderen aan te moedigen en ze verschillende aspecten van het nieuws te leren. Het spel heeft zijn eigen leerprocedure, deze is ontdekken, selecteren, creëren, reflecteren en delen. Een uniek eigenschap van Ruimtejournaal is dat er actueel nieuws van Jeugdjournaal in voorkomt. Serious games hebben verschillende definities. Voor dit project is de definitie gebruikt van M. Zyda uit 2005, deze is: “Een mentale strijd, gespeeld met een computer in overeenstemming met specifieke regels die gebruik maken van vermaak om overheids-, educatieve-, gezondheids-, politieke- en strategische doelstellingen te bereiken”. Populaire spellen bij kinderen zijn Clash of Clans, Minecraft en Angry Birds. Deze spellen verschillen behoorlijk van elkaar, ze hebben verschillende beloningssystemen en mechanieken. Ze bevinden zich op mobile platformen en zijn daarom eenvoudig toegankelijk voor de kinderen. Deze spellen zijn in staat om snel feedback te geven aan de speler zodat hij weet of hij iets goed of fout heeft gedaan. Game elementen kunnen worden ingezet om leerdoelen te bereiken. In het spel Ruimtejournaal wordt gebruik gemaakt van het achtergrond verhaal om de speler te leren hoe nieuws bij de redactie komt en wat de rol van de journalist is. Met behulp van de vijf W’s (wat, waar, wie, wanneer en waarom) leert de speler waaruit een nieuwsbericht bestaat. Tot slot leert de speler de zeven nieuwswaardige elementen met behulp van de missies. Het spel is kwalitatief getest met vier kinderen. De playtesters vonden het spel vermakelijk en waren positief over de elementen in het spel. Er is niet uitgebreid getest in hoeverre het spel de mediawijsheid bij de kinderen verbetert. Maar door de gebruikte theorie in het spel, het leerproces en de leerelementen in het spel kan er worden geconcludeerd dat dit spel in staat zou moeten zijn om de mediawijsheid bij kinderen te verbeteren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2014
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk