De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De ontwikkeling van het kind : het verband tussen de IQ en de motorische vaardigheden die een kind beheerst.

Rechten:

De ontwikkeling van het kind : het verband tussen de IQ en de motorische vaardigheden die een kind beheerst.

Rechten:

Samenvatting

Aanleiding voor het onderzoek Het doel van dit onderzoek is, om vast te stellen of er een samenhang is tussen het IQ en de motorische vaardigheid van kinderen in de basisschoolleeftijd. Bij een samenhang zou er in de lessen bewegingsonderwijs rekening gehouden kunnen worden met het IQ van een kind om een passend lesaanbod te bieden. Het onderzoek Het onderzoek is uitgevoerd op een school voor Speciaal Onderwijs en een school voor Speciaal Basisonderwijs. De kinderen waren tussen de 6 en 13 jaar oud. Van deze kinderen werd hun motorische vaardigheid vergeleken met het IQ. Methode Het IQ van de leerlingen(N=102) is bepaald aan de hand van de WISC en SON-R. Deze testen zijn eerder bij de leerlingen afgenomen door de schoolpsycholoog. De motorische vaardigheid werd vastgesteld aan de hand van de 4 S-sen test van Van Gelder. De resultaten van zowel de WISC als de 4 S-sen test zijn met elkaar gecorreleerd met een Spearman’s rho. Resultaten Na het uitvoeren van de correlatietest Spearman’s rho blijkt dat er een correlatie bestaat tussen het IQ en het motorisch niveau van de leerlingen rs = .501 (p

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk