De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Plezier beleving bij impliciet en expliciet leren

Rechten:

Plezier beleving bij impliciet en expliciet leren

Rechten:

Samenvatting

Één van de kerndoelen voor lichamelijke opvoeding is ‘Het behouden van die actieve leefstijl die kinderen van nature hebben is een belangrijke doelstelling van dit leergebied’ (Greven & Letschert 2006). Een manier die actieve leefstijl te behouden is door kinderen met veel plezier te laten bewegen (Scalan, Carpenter, Lobel & Simons 1993a). Daarnaast raken kinderen ook nog intrinsiek gemotiveerd als ze met plezier bewegen (Ryan & Deci, 2000). Plezier wordt onder andere verkregen door het voelen van bekwaamheid en het ontvangen van beloningen (Scanlan, Carpenter, Schmidt, Simons & Keeler 1993b). Op welke manier kan een docent LO het best lesgeven om zijn leerlingen met zoveel mogelijk plezier te laten bewegen? Deze studie heeft een expliciete uitleg tegenover een uitleg met een analogie (=impliciet) gezet om te kijken met welke van deze twee vormen het meeste plezier werd beleefd. Om plezier te meten hebben 49 kinderen na twee expliciete en twee analogie lessen de aangepaste versie van de ‘’groninger enjoyment questionaire’’ (Stevens, Moget, De Greef, Lemmink & Rispens, 2000) ingevuld. Verwacht werd dat de kinderen die de les met een analogie kregen uitgelegd met meer plezier zouden beleven. Uit de testen is niet gebleken dat kinderen significant meer plezier beleven aan analogie leren (p= 0.102). Wel beleefde de analogie groep over het gemiddelde van les 3 en 4 significant meer plezier dan de expliciete groep (p<0.05). Het verschil van deze verschillende uitkomsten is mogelijk te verklaren door de persoonlijke voorkeur voor informatie verwerken die iedere leerling heeft (Murphy & Huijbers, 2006). Het is voor een docent LO dus heel belangrijk om gebruik te maken van verschillende manieren van uitleggen om alle kinderen een hoge plezierbeleving te laten ervaren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk