De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De leercyclus van Kolb : ervaringsleren in het voortgezet onderwijs

Rechten:

De leercyclus van Kolb : ervaringsleren in het voortgezet onderwijs

Rechten:

Samenvatting

In een wereld waarin kennis steeds belangrijker wordt dan productiviteit, is het essentieel om goed te kunnen leren (Kolb, 1984; Kolb et al., 2001; Healey en Jenkins, 2000; Hendirksen, 2005). De ‘Experiential Learning Theorie’, ook wel de theorie van het ervaringsleren genoemd, biedt handvatten om het leren te verdiepen. In dit onderzoek zijn de leerstijlen en de leercyclus van Kolb (1984) expliciet in de lessen toegepast. Er is gekeken of het veranderen van de onderwijsvorm, de leerlingen handvatten biedt om ook hun zelfstandig leren anders in te richten. Voor leerlingen die niet uit zichzelf op een gevarieerde manieren leren, zorgt deze aanpak voor een verdieping van het leren. Zij ontwikkelen de vaardigheden die bij de leerstijlen horen en gaan aan de slag met de theorie. Bij leerlingen die al op een gevarieerde manier leren, is het effect minder groot, maar zij vinden de vaardigheden die in de lessen worden aangeboden wel leerzaam. Uiteindelijk weet 78 procent van alle leerlingen hoe ze de kunnen gebruiken en is 34 procent er al actief mee aan de slag gegaan.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingLeraar Nederlands
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk