De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

HeerlijkEerlijkBox : consumentenbehoeften naar biologische maaltijdboxen

Rechten:

HeerlijkEerlijkBox : consumentenbehoeften naar biologische maaltijdboxen

Rechten:

Samenvatting

HeerlijkEerlijkBox is een onderneming in de opstartende fase. Het bedrijf wil biologische maaltijdboxen ontwikkelen, afgestemd op de behoefte van hun klanten. Het doel van deze scriptie is om de behoeften van consumenten uit Noord-Brabant, Gelderland en Limburg met betrekking tot biologische maaltijdboxen in kaart te brengen. Aan de hand van deze behoeften wordt een advies opgesteld over hoe HeerlijkEerlijkBox kan inspelen op deze behoeften. Door middel van een uitgebreid literatuuronderzoek zijn de ontwikkelingen in de landbouw en duurzame initiatieven op het gebied van voedselvoorziening en motieven achter aankoopgedrag van consumenten in kaart gebracht. Op het literatuuronderzoek volgt een concurrentieanalyse waarin vooral wordt gefocust op directe concurrenten in Nederland. De resultaten van het literatuuronderzoek en de concurrentieanalyse zijn gebruikt bij het opstellen van de enquêtevragen voor het consumentenonderzoek. Tot slot is dit consumentenonderzoek naar consumentenbehoeften uitgevoerd door middel van enquêtes, die online en mondeling werden afgenomen. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat er een tegenbeweging heerst op het huidige voedselsysteem. Deze tegenbeweging streeft naar het personaliseren en inkorten van de voedselketen en resulteert in Alternatieve Voedselnetwerken, waaronder maaltijdboxen zoals de HeerlijkEerlijkBox. Als reactie op het lage consumentenvertrouwen in het huidige voedselsysteem ondergaan biologische en lokale voeding een sterke groei. Consumenten verlangen naar kwaliteitsvoeding en transparantie, maar vinden gezondheid, smaak en prijs ook belangrijk. In de concurrentieanalyse worden 11 directe concurrenten vergeleken op product, prijs, plaats en promotie, waarna een aantal sterke en zwakke punten van de concurrenten wordt besproken. Behoeften wat betreft biologische maaltijdboxen komen voort uit het consumentenonderzoek. De resultaten zijn niet representatief voor de gehele populatie. Er zijn namelijk maar 81 respondenten, welke meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in biologische voeding. Wel is hiermee de doelgroep van HeerlijkEerlijkbox bereikt. Consumenten hebben de voorkeur voor de normale box, de sportbox, de smoothiebox en de fruitbox. Er is een voorkeur voor levering op maandag tussen 16:00 en 18:00 uur. Respondenten geven aan een de voorkeur te hebben voor een maaltijdbox voor 3 of 5 dagen. De gemiddelde prijs per persoon die als acceptabel wordt gezien is 5,38 euro. De aspecten gezondheid, smaak, versheid en gemak zijn de belangrijkste aspecten aan een maaltijd en maaltijdbox. Tot slot vinden de meeste respondenten biologische voeding belangrijker dan voeding afkomstig van Nederlandse boeren. Het is belangrijk dat HeerlijkEerlijkbox consumentenvertrouwen probeert te winnen door voeding van hoge kwaliteit te leveren en transparantie te bieden wat betreft herkomst

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2014
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk