De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een nieuwe kijkbeleving: second screen applicatie voor televisieseries

Rechten:

Een nieuwe kijkbeleving: second screen applicatie voor televisieseries

Rechten:

Samenvatting

Hoe kan een second screen applicatie de kijkbeleving van de serieliefhebber onder jongeren vergroten tijdens het kijken van televisieseries en is het format universeel inzetbaar? Nederlandse serieliefhebbers onder jongeren hebben op dit moment verschillende mogelijkheden om naar een televisieserie te kijken (on-demand, downloads). Verschillende diensten bieden zowel online als via zenders televisieseries aan. Dit wordt steeds populairder en dit betekent dat de serieliefhebber wanneer hij of zij dat wil een serie kan kijken. Ook het gedrag is veranderd, de kijker gebruikt steeds vaker mobiele apparaten tijdens het kijken naar een programma op televisie. Verschillende zenders spelen hierop in door op mobiele apparaten een second screen applicatie aan te bieden. Serieliefhebbers onder jongeren hebben de behoefte aan extra (amuserende) informatie, websites zoals IMDB worden vaak geraadpleegd. Maar de liefhebbers onder jongeren kijken weinig ‘live’ naar televisieseries, zij downloaden liever televisieseries op hun laptop. Dit verreist een second screen applicatie die ten alle tijden raadpleegbaar moet zijn en dus niet alleen te raadplegen is tijdens de ‘live’ uitzending van een televisieserie. Het feit dat veel second screen applicaties zender of programma verbonden zijn betekent dat de gebruikers van second screen applicaties met verschillende apps te maken krijgen. Het probleem is dat er op dit moment geen second screen applicatie voor televisieseries beschikbaar is in Nederland die meerwaarde heeft voor de ‘on-demand’ kijkers onder jongeren die graag televisieseries kijken. Om het probleem van verschillende second screen applicaties op een smartphone tegen te gaan wordt er achteraf gekeken naar de inzetbaarheid van een universele format en de behoefte naar zo’n format.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2014
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk