De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meldingen in de openbare ruimte

Rechten:

Meldingen in de openbare ruimte

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING In dit onderzoek wordt er gekeken naar de huidige middelen welke de gemeente Amsterdam biedt om meldingen te maken over de openbare ruimte. Er zijn momenteel drie middelen om een melding te kunnen maken: - Via het telefoonnummer 14020 - Via internet - Via de applicatie “Opgeruimd” Het onderzoek richt zich op de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de online middelen. Het doel van het onderzoek is om burgers over te halen meer gebruik te maken van de online middelen en minder van het telefoonnummer. De gemeente Amsterdam heeft hier belang bij in de financiële sfeer; zij betalen namelijk circa €3,60 per afgerond telefoongesprek. Er is een poll gehouden onder de bellers van het gemeentelijk telefoonnummer 14020 om te achterhalen of zij bekend zijn met de overige middelen en zo ja, waarom hebben zij dan toch gekozen om te bellen. Er is ook kwalitatief onderzoek verricht; een groep respondenten is geobserveerd bij het maken van een melding uit de openbare ruimte via het online formulier en via de telefoonapplicatie. Via de observaties is een advies opgesteld om de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van beide online middelen te verhogen. Het verhogen zou moeten leiden tot meer gebruik hiervan, zodat er minder gebruik wordt gemaakt van het telefoonnummer. Uit het onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de bellers niet op de hoogte is van de overige middelen om een melding te kunnen maken. Uit de observaties is gebleken dat de toegankelijkheid van het online formulier geen probleem is, de naamsbekendheid echter wel. Het is onder de meeste burgers van Amsterdam niet bekend dat de mogelijkheid bestaat een melding over de openbare ruimte te maken via internet of een telefoonapplicatie. Het verhogen van naamsbekendheid zou zorgen voor meer meldingen per internet of smartphone omdat de voorkeur daar wel ligt voor de gemiddelde burger. SUMMARY This thesis is written in commissioned by the city Amsterdam. The city offers the citizens three ways to report a disorder in the public domain. - By Telephone (14020) - By internet - By smartphone application “Opgeruimd” The research done for this thesis, focuses on the usability and accessibility of the online mediums. The purpose of the research is to persuade the citizens of Amsterdam to use the online mediums more than the telephone number 14020. The city benefits hereby financially; every answered phone call to 14020 costs the city €3,60. There has been taken a poll, citizens who called 14020 to report something, were being asked if they are aware of the online mediums. If they did were aware, they were asked why they choose to call, and not to make the report by internet or smartphone. There have also been observations among citizens who were making a report by internet and by smartphone. Based on the answers of the poll and the observations, there is an advice formulated to improve the usability and accessibility. The research showed that there was little brand awareness of the online mediums. The city could improve the awareness among the citizens to raise the amount of reports by internet as to the telephone number.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk