Eindrapport: Introducing UX testing in an app development project
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Eindrapport: Introducing UX testing in an app development project
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Hoe kan een Android app data van hallway UX tests vanuit de achtergrond vastleggen, zodat hiermee de user experience van nieuw ontwikkelde apps kan worden getest binnen de ontwikkelcyclus? De toename van complexiteit in mobiel georiënteerde projecten is het gevolg van een markt die volwassener aan het worden is1. Waar complexere systemen worden ontworpen, valt dat ook direct terug te zien in het design van apps. Veel meer functies, meer informatie en backend communicatie maakt dat ook de beleving voor de eindgebruiker drastisch is veranderd ten opzichte van simpelere apps. Het maken van apps draait uiteindelijk om de eindgebruiker. Als de beleving voor hun niet goed is, zullen zij de app niet gebruiken. Om deze verandering goed op te vangen heeft aFrogleap recentelijk een switch gemaakt naar Scrum. Deze agile werkmethodiek maakt het mogelijk om apps veel doelgerichter te bouwen. Met korte sprints wordt gewerkt aan het toevoegen van nieuwe functionaliteiten. Designers en developers werken zij aan zij om zo binnen de sprint een werkend product op te leveren. De user story staat hier centraal en wordt als uitgangspunt gebruikt voor het valideren van design. Het valideren gebeurt momenteel vrijwel exclusief door middel van de expert review methode. Echter is er met het toenemen van de complexiteit van projecten steeds meer vraag vanuit het design team om ook de eindgebruiker te betrekken in het proces. Dit levert een input die de keuzes kan valideren of sturen in de juiste richting. Om dit mogelijk te maken zou er een vorm van gebruikerservaring onderzoek moeten worden geïntroduceerd in de huidige projectstructuur.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Communication and Multimedia Design |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2014 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |