Buurtglossy voor inwoners van Maarssen en Maarssenbroek van 45 tot 65 jaar
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Buurtglossy voor inwoners van Maarssen en Maarssenbroek van 45 tot 65 jaar
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
SAMENVATTING Het adviesrapport is ontstaan, omdat opgemerkt is dat veel inwoners van buurten andere inwoners nauwelijks nog kennen. Dit is jammer, want uit een onderzoek van het CBS (2011) is gebleken dat mensen gelukkiger en tevredener zijn als ze contact hebben met hun buren. Na veel rondvragen in mijn omgeving, bleek dat vooral inwoners van boven de 45 jaar in de buurten Maarssen en Maarssenbroek in Utrecht behoefte hebben aan verbetering van de sociale cohesie. Volgens Fleur van de Velde (2013), oprichtster van N.U. Magazine, de gratis buurtglossy voor inwoners van de Utrechtse wijken Vleuten, De Meern en Leidsche Rijn, kan de sociale cohesie een stuk worden verbeterd door de komst van een buurtglossy. Zij merkt op dat door de buurtglossy de inwoners meer op de hoogte zijn van wat er in hun buurt speelt en dat ze hun buurtbewoners een stuk beter hebben leren kennen door verschillende artikelen, interviews en advertenties uit het blad. Ook andere buurten, zoals Haarlem, Amsterdam Zuid en Tilburg brengen iedere maand een buurtglossy uit. Zelfs in Antwerpen Centrum/Zuid verschijnt er één. Deze buurtglossy’s hebben als functie de inwoners op een toegankelijke toon vermaken of informatie geven over de buurt en/of de buurtbewoners, vaak door middel van een interview, samengestelde productie of een column. De buurtglossy’s zijn gratis en hebben hun inkomsten dus te danken aan advertenties en advertorials. Hierdoor staan ze hier vol mee. De buurtglossy’s worden op zoveel mogelijk plekken gedistribueerd; van bioscoop tot kledingwinkel. Ik heb daarom door middel van onderzoek bedacht hoe de redactionele formule (inclusief financiën en distributie) van een buurtglossy voor de inwoners van Maarssen en Maarssenbroek van 45 tot 65 jaar eruit moet zien. SUMMARY The advice report has been developed because many residents of neighbourhoods hardly know their neighbours. This is a shame because satisfied when they have regular contact with their neighbours. After intensive research in my own neighbourhood it turned out that the residents of 45 years and over in the neighbourhoods of Maarssen and Maarssenbroek in Utrecht are in need of an improvement in the social cohesion. According to Fleur van de Velde (2013), founder of N.U. Magazine, the free neighbourhood glossy for residents of the districts of Utrecht (Vleuten, De Meern and Leidsche Rijn), the social cohesion can be improved significantly by introducing a neighbourhood glossy. She notices that residents are more informed about what is happening in their neighbourhood and that they have gotten to know their neighbours better as a result of the articles, interviews and ads in the glossy. Other neighbourhoods such as Haarlem, Amsterdam Zuid and Tilburg have their own monthly neighbourhood glossy as well. Even Antwerpen Centrum/Zuid has one. These glossy’s are intended to entertain the residents on an accessible tone or to provide information about the neighbourhood and their residents. This is often done through the use of interviews, composite production or a column. The neighbourhood glossy’s are free of charge and are financed through the inclusion of advertisements and advertorials. The glossy’s are full of them. The glossy’s are widely distributed, ranging from cinema’s to clothing stores. That’s why I developed an editorial formula (inclusive finances and distribution) from a neighbourhood glossy for residents in Maarssen and Maarssenbroek from 45 till 65 years old.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Media, Informatie en Communicatie |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2014 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |