Boekenbubbel: De digitalisering van boeken voor kinderen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Boekenbubbel: De digitalisering van boeken voor kinderen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoek richt zich in eerste instantie op de leesomgeving van een kind en tegelijk op de technologische ontwikkelingen. Hierbij richt ik me op de waarde van het lezen, maar ook de directe omgeving, zoals de situatie op scholen en thuis gezien de grote invloed op een opgroeiend kind. Om kinderen te stimuleren meer te gaan lezen lijkt enige vorm van innovatie op de boekenmarkt nodig. Het doel van de applicatie is om het gat dat er nu ligt wat betreft deze jonge doelgroep op te vullen. Een applicatie zal de krachten van een boek en van de tablet verenigen zonder het te lezen verhaal aan te tasten. Uiteindelijk ligt in het verhaal namelijk de kracht van het boek en moet hier de stimulans uit voortkomen een volgend boek te willen lezen. De toegevoegde interactiviteit zorgt ervoor dat de boeken in applicatievorm meer in de huidige gedigitaliseerde samenleving passen. Interactiviteit biedt een hoop mogelijkheden die lezen aantrekkelijker, leerzamer maakt en misschien zelfs voor meer diepgang kan zorgen. Hierbij heb moet worden opgemerkt worden dat recreatief lezen niet ‘voor iedereen is’, want het blijft een kwestie van smaak en interesse.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Communication and Multimedia Design |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2013 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |