De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Online marketingplan Fashionscene.nl

Rechten:

Online marketingplan Fashionscene.nl

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Dit onderzoek gaat over de modewebsite Fashionscene.nl: een website voor modebewuste vrouwen van 16 t/m 39 jaar. De website brengt zeven dagen per week modenieuws, de laatste trends, inspiratie en achtergrond verhalen uit de mode (Fashionscene, 2014). Aanleiding voor dit onderzoek zijn de sterk afgenomen bezoekersaantallen van Fashionscene.nl. Fashionscene.nl wil heel graag weer meer bezoekers naar haar website trekken en daarom richt dit onderzoek zich op het opstellen van een online marketing plan voor Fashionsene.nl. De probleemstelling van dit onderzoek luidt dan ook: “Op welke manier kan Fashionscene.nl meer verkeer naar de site genereren, zodat het aantal unieke bezoekers per maand in een jaar tijd stijgt van 81.000 naar 200.000 bezoekers?” Uit het onderzoek werd duidelijk dat er zeven online marketing technieken zijn die Fashionscene.nl kan inzetten om meer bezoekers naar haar website te genereren: e-mail marketing, link building, virale marketing, zoekmachine marketing, social media marketing, video marketing en mobile marketing. Deze technieken vormen de basis van het online marketingplan. De belangrijkste aanbevelingen van het online marketing plan zijn: -De nieuwsbrief moet gepersonaliseerd worden door middel van twee verschillende nieuwsbrieven, die op verschillende momenten worden verzonden, zodat lezeressen kunnen kiezen wanneer en aan welke content zij behoefte hebben. -Fashionscene.nl moet met relevante partijen als mode- en lifestyle blogs, modemerken en bekende Nederlanders gaan samenwerken om het aantal backlinks naar de website te vergroten. -Omdat mode- en beauty gerelateerde content vaak niet spectaculair genoeg is om viraal te gaan moet Fashionscene.nl ook andere content gaan produceren: opvallende, bizarre nieuwtjes, zoetsappige onderwerpen en onderwerpen als dieren, make-overs en sms’jes. -Er moet opnieuw worden gekeken naar de SEO van de website. Niet alleen de artikelen, maar ook de afbeeldingen moeten in Google goed vindbaar zijn. -Er moet een community manager worden aangesteld zodat alle sociale netwerken van Fashionscene.nl consistent zijn en centraal worden aangestuurd. -Fashionscene.nl moet minstens twee keer per week een zelfgeproduceerde video publiceren. -De website moet geoptimaliseerd worden voor mobiel gebruik. Voor alle aanbevelingen verwijs ik u naar hoofdstuk 11: Definitief online marketingplan. Het online marketingplan is gebaseerd op informatie die is verkregen tijdens het desk- en fieldresearch. Tijdens het fieldresearch zijn er vijf interviews afgenomen bij de potentiële doelgroep: vrouwen van 16 t/m 39 jaar die houden van mode, beauty en lifestyle, maar die Fashionscene.nl nog niet bezoeken. Vervolgens zijn er drie experts ondervraagd. Daarna is de conceptversie van het online marketing plan opgesteld en dat plan is op de potentiële doelgroep getest tijdens twee panelgesprekken. De resultaten van het fieldresearch zijn dan wel niet representatief en generaliseerbaar, maar dat is ook niet het doel van het onderzoek. De resultaten geven wel een waardevol inzicht in de denkwijze van de doelgroep. Het gaat erom dat achterliggende motivaties, gedachten en ideeën zijn achterhaald. SUMMARY This research is about Fashionscene.nl; a website for women who love fashion, beauty and lifestyle. Fashionscene’s target audience is women in the age of 16 to 39 years. The website brings news from the fashion industry, the latest trends and inspiration. The main reason of this research are the dropping number of visitors of the website. Fashionscene would like to gain more visitors and that’s the reason why this research is focusing on online marketing. The purpose of the research is to answer the following research question: “In which way can Fashionscene.nl increase more traffic through their website, so that the number of unique visitors per month increases from 81.000 to 200.000 in one year time.” This research made clear that there are seven online marketing techniques that Fashionscene.nl can use to gain more traffic to the website: e-mail marketing, link building, viral marketing, search engine marketing, social media marketing, video marketing and mobile marketing. The online marketing plan is based on these techniques. The main recommendations are: -The newsletter should be personalized. Fashionscene needs to offer two different newsletters, that are sent at different times, so that readers have the choice which content they would like to receive at that moment. -Fashionscene should collaborate with relevant parties like lifestyle- and fashion blogs, fashion brands and famous Dutch people to increase the number of backlinks to their website. -Because fashion and beauty related content is often not spectacular enough to go viral, Fashionscene has to produce other content such as weird or striking news or juicy topics like animals or makeovers. -Fashionscene’s Search Engine Optimization (SEO) should be re-examined. Not only articles, but also images should be easily found in Google. -A community manager should be appointed so that all social networks of Fashionscene are consistent an centrally controlled. -Fashionscene should publish a self-produced video twice a week. -The website should be optimized for mobile use. For all the recommendations refer to chapter 11: final online marketing plan. The online marketing plan is based on desk research and qualitative field research. During the field research five women from the potential target audience were questioned: women in the age of 16 to 39 years, who love fashion, beauty and lifestyle, but who don’t read Fashionscene yet. Thereafter, three experts were consulted. Then the draft version of the online marketing plan was made. This plan has been tested on the potential target audience during two panel discussions. The results of this field research are not generalizable or representative, but that is not the purpose of this study. The point is that underlying arguments and motives of the target audience are discovered.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2014
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk