De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Sociale media strategie Le Petit Chique

Rechten:

Sociale media strategie Le Petit Chique

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Le Petit Chique, de opdrachtgever van dit onderzoek, is een webshop op het gebied van luxe en exclusieve (kraam)cadeaus en -giftboxen voor baby’s en kinderen tot één a twee jaar en tevens een blog. Door middel van sociale media wil Le Petit Chique de communicatie en interactie met de doelgroep, vrouwen tussen de 25 en 39 jaar met één of twee kinderen tussen de nul en twaalf jaar, bevorderen. De opdrachtgever is al dagelijks actief op Facebook en Twitter, maar binnen het bedrijf is echter weinig kennis over het inzetten en het gebruik van sociale media onder de doelgroep. Om deze reden wil Le Petit Chique inzicht krijgen in het sociale media gebruik en interesse van de doelgroep en de trends op het gebied van sociale media. Dit is gedaan via deskresearch: interne analyse (wie is de opdrachtgever en wat is het huidige sociale media gebruik), sociale media (wat is sociale media, de kanalen, de strategie en de trends), doelgroepanalyse (demografische en psychografische kenmerken en sociale media gebruik), concurrentie analyse en best practices (hoe gebruiken zij sociale media). Uit dit onderzoek zijn een aantal opmerkelijke resultaten gekomen. Zo blijken moeders actiever te zijn op sociale media dan de gemiddelde online populatie en ook beïnvloedbaar. 60 Procent van de moeders heeft wel eens een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van een actie en kortingscode op sociale media en 44 procent naar aanleiding van een ‘geliked’ foto of bericht van vrienden. Naar aanleiding van het deskresearch is ook onderzoek gedaan door middel van een enquête onder de doelgroep (sociale media gebruik en interesses) en interviews met sociale media experts (sociale media trends). Uit de resultaten is gebleken dat de doelgroep veel gebruik maakt van Facebook, Instagram en Pinterest en dat zij wekelijks een gevarieerd aantal onderwerpen terug wil zien op de sociale media van Le Petit Chique. Daarnaast kan de opdrachtgever inspelen op de volgende trends die bij de interviews naar voren zijn gekomen: content marketing, video’s en inspelen op de actualiteit. Naar aanleiding van dit onderzoek ontvangt Le Petit Chique een sociale media strategie waarmee zij optimaal gebruik kunnen maken van sociale media en het doel kunnen behalen. SUMMARY Le Petit Chique, the client of this study, is a webshop for luxury and exclusive gifts and gift hampers for babies and children up to one or two years. Besides a webshop Le Petit Chique also has a blog. Through social media Le Petit Chique wants to increase the communication and interaction with the target group, women between 25 and 39 years with one or two children between 0 and 12 years. The client is already daily active on Facebook and Twitter, however the knowledge about social media and the use of these media among the target group is little. For this reason Le Petit Chique wants to gain insight information about the use of social media and interests of the target group and the trends in the field of social media. This research is done via deskresearch: internal analysis (who is the client and what is their social media use), social media (what is social media, the channels, the strategy and the trends), target group analysis (demographic and psychographic characteristics and their social media use), competitive analysis and best practices (how do they use social media). Thanks to data above I found remarkable results. It appears that mothers are more active on social media than the average online population. It’s also remarkable that 60 percent of the mothers have made a purchase as a result of coupon or promotion placed on social media and 44 percent purchased after a friend liked a photo or shared a message on social media. Following the results of the desk research, I also did a survey among the target group (social media use and interests) and interviewed some social media experts (social media trends). The results show that the target group would like to see a variation of topics, on a weekly basis, and that they are active on Facebook, Instagram and Pinterest. The interviews with social media experts, therefore, were mostly about trends of social media. Three major trends emerged from the interviews: content marketing , videos and responding to current events. Following this study Le Petit Chique will receive a social media strategy, so they will be able to use social media optimal and achieve their goal.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2014
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk