Passieve woordkennis als actieve invloed op tekstbegrip: de Delphi- methode toegepast op leerplanontwikkeling
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Passieve woordkennis als actieve invloed op tekstbegrip: de Delphi- methode toegepast op leerplanontwikkeling
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In 2010 werden er op een RSG zorgen uitgesproken over de eindexamenresultaten van de vwo-leerlingen, onder meer voor het vak Engels. De gemiddelde scores voor dit tekstbegrip examen zaten op of onder het landelijk gemiddelde, terwijl de school zich tot doel stelt steevast hoger dan het landelijk gemiddelde uit te komen Binnen de vaksectie Engels is gesproken over mogelijke oorzaken van en remedies voor de tegenvallende resultaten. Van de diverse suggesties was er één die ik nader wilde bestuderen: de hypothese dat het de vwo examenkandidaten ontbrak aan de woordenschat die nodig is om de examenteksten terdege te begrijpen en er vragen over te beantwoorden. Ook de schoolleiding vond dit een belangwekkende vraag en verzocht mij dit tot onderwerp van mijn afstudeeronderzoek te maken.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Leraar Engels |
Afdeling | Onderwijs en Opvoeding |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |