De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

LITERATUUR, EEN OPEN BOEK: over het gebruik vann hertalingen in het literatuuronderwijs in de havo bovenbouw van het voortgezet speciaal onderwijs

Rechten:

LITERATUUR, EEN OPEN BOEK: over het gebruik vann hertalingen in het literatuuronderwijs in de havo bovenbouw van het voortgezet speciaal onderwijs

Rechten:

Samenvatting

Leerlingen met taalachterstanden in het voortgezet speciaal onderwijs blijken moeite te hebben met het doorgronden van de motievenstructuur in literaire werken. In dit onderzoek is onderzocht of een hertaling (een sterk vereenvoudigde versie van een literair boek) kan helpen om het begrip van de motieven te verbeteren. Hiertoe werd het begrip van de thematiek van twee groepen leerlingen met elkaar vergeleken: de ene groep las alleen het originele (moeilijke) literaire werk; de andere groep las eerst de (gemakkelijke) hertaling en aansluitend het originele literaire werk. Het eerst lezen van de hertaling bleek inderdaad het begrip van de thematiek te verbeteren: leerlingen die beide versies hadden gelezen konden meer mogelijke motieven beschrijven dan leerlingen die alleen het originele boek hadden gelezen. Bovendien waardeerden de leerlingen die beide boeken lazen het boek meer dan de lezers van alleen het origineel.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingLeraar Nederlands (Deeltijd)
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk