LITERATUUR, EEN OPEN BOEK: over het gebruik vann hertalingen in het literatuuronderwijs in de havo bovenbouw van het voortgezet speciaal onderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
LITERATUUR, EEN OPEN BOEK: over het gebruik vann hertalingen in het literatuuronderwijs in de havo bovenbouw van het voortgezet speciaal onderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Leerlingen met taalachterstanden in het voortgezet speciaal onderwijs blijken moeite te hebben met het doorgronden van de motievenstructuur in literaire werken. In dit onderzoek is onderzocht of een hertaling (een sterk vereenvoudigde versie van een literair boek) kan helpen om het begrip van de motieven te verbeteren. Hiertoe werd het begrip van de thematiek van twee groepen leerlingen met elkaar vergeleken: de ene groep las alleen het originele (moeilijke) literaire werk; de andere groep las eerst de (gemakkelijke) hertaling en aansluitend het originele literaire werk. Het eerst lezen van de hertaling bleek inderdaad het begrip van de thematiek te verbeteren: leerlingen die beide versies hadden gelezen konden meer mogelijke motieven beschrijven dan leerlingen die alleen het originele boek hadden gelezen. Bovendien waardeerden de leerlingen die beide boeken lazen het boek meer dan de lezers van alleen het origineel.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Leraar Nederlands (Deeltijd) |
Afdeling | Onderwijs en Opvoeding |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |