De praktische toepasbaarheid van RTTI voor het vak wiskunde
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De praktische toepasbaarheid van RTTI voor het vak wiskunde
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Op het Jac. P. Thijsse College zijn we in 2011 gestart met een school-brede implementatie van de methode RTTI™. Een belangrijk aspect van deze methode is dat de lesstof wordt ingedeeld in de vier cognitieve niveaus Reproductie, Toepassen binnen een bekende context, Toepassen in een nieuwe context en Inzicht, afgekort tot RTTI. Tijdens de implementatieworkshops bleek dat RTTI goed bruikbaar was voor de meeste schoolvakken, maar beperkt bruikbaar was voor het vak wiskunde. Met het Analytisch Onderzoek heb ik in kaart gebracht hoe RTTI wordt geïnterpreteerd bij het vak wiskunde. Dit bleek heel verschillend te zijn en zorgde voor veel verwarring. Vooral de begrippen reproductie en inzicht werden op heel uiteenlopende manieren gebruikt en het verschil tussen toepassen 1 en toepassen 2 bleek moeilijk aan te duiden. Het bleek dat vooral tradities in het wiskundeonderwijs en verschillen in leerconcepties grote veroorzakers zijn van deze verwarring. Iedere wiskundedocent interpreteert begrippen in RTTI op zijn of haar eigen manier.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Leraar Wiskunde |
Afdeling | Onderwijs en Opvoeding |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |