De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een online contentstrategie voor Stichting Lucai

Rechten:

Een online contentstrategie voor Stichting Lucai

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING In deze afstudeeropdracht wordt onderzoek gedaan naar online contentmarketing. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Stichting Lucai, een stichting die gratis vakantieweken organiseert voor gezinnen met een ernstig zieke tiener. Stichting Lucai wil graag weten hoe zij online contentmarketing kan inzetten om zo haar verschillende doelgroepen van passende informatie te voorzien en de klantrelatie te behouden en verdiepen. De kanalen die hierbij onderzocht zijn: de twee websites van de stichting, Facebook, Twitter, LinkedIn en een eventuele nieuwsbrief. De onderzoeksvraag die tijdens dit onderzoek is gesteld: Hoe kan Stichting Lucai haar websites, social media en nieuwsbrief het best inzetten om de verschillende doelgroepen van passende informatie te voorzien en de klantrelatie te behouden en verdiepen? Het onderzoek levert voor de stichting uiteindelijk een online contentstrategie op waarmee de stichting haar online kanalen optimaal kan inzetten. Het antwoord op de onderzoeksvraag komt tot stand door het beschrijven van het theoretisch kader en het uitvoeren van een veldonderzoek. Het theoretisch kader is tot stand gekomen middels deskresearch. Hier wordt ingegaan op de opdrachtgever zelf, de verschillende doelgroepen en de markt. Daarnaast is ook beschreven wat contentmarketing precies inhoudt en hoe contentmarketing zich verhoudt tot de contentstrategie die dit onderzoek oplevert. Het veldonderzoek houdt interviews en een panelgesprek in. Tijdens dit veldonderzoek is onderzocht wat de doelgroepen vinden van de huidige online content van Stichting Lucai en wat hun wensen zijn op dit gebied. De uitkomst van dit onderzoek is een contentstrategie opgesteld aan de hand van een issuekalender. De issuekalender is een contentstrategie in tabelvorm waarin weergegeven staat over welk onderwerp wanneer op welk kanaal gepost zou moeten worden. In de conclusies staan de issues (onderwerpen) beschreven waarover de doelgroepen graag lezen. De stichting moet daarnaast drie contentcampagnes opzetten voor de Sport voor Lucai-evenementen, de nieuwsbrief en de vakantieweken. Wil de stichting haar concurrenten echt een stapje voor zijn op het gebied van online contentmarketing, dan doet zij er goed aan een Instagramaccount aan te maken en dit te implementeren in de contentstrategie. Van belang is dat de stichting sowieso een YouTubeaccount aanmaakt en via dit kanaal video’s gaat delen die te maken hebben met de stichting. Door bij elke post die geschreven wordt de eisen van contentmarketing in het achterhoofd te houden, zal de stichting ook haar twee communicatiedoelstellingen behalen. De websites en social media zullen meer tegemoetkomen aan de informatiebehoefte van de doelgroepen, waardoor een bezoeker bijna al zijn vragen kan beantwoorden door op de websites of social mediakanalen te kijken. Daarnaast zal de interactie met de doelgroepen stijgen en de band versterken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk