Medewerkers tevreden houden tijdens een veranderingsproces
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Medewerkers tevreden houden tijdens een veranderingsproces
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
SAMENVATTING De doelstelling van deze studie is om te achterhalen wat de aanleiding is tot ontevredenheid van de medewerkers bij Yieldr. Er wordt onderzocht hoe de verschillende aspecten van de rebranding invloed hebben gehad op deze ontevredenheid ten opzichte van interne communicatie. Er deden twintig interviewrespondenten mee aan het onderzoek. Middels literatuuronderzoek is vastgesteld uit welke onderdelen interne communicatie bestaat. Daarnaast is de theorie van rebranding onderzocht, waarbij de invloed op interne communicatie wordt belicht. Vervolgens is door middel van kwalitatief onderzoek geanalyseerd hoe de veranderingen ten gevolge van de rebranding een bijdrage hebben geleverd aan de ontevredenheid van de medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat de informatiebehoefte vanuit de medewerkers is toegenomen nadat er veranderingen hebben plaatsgevonden in zowel de strategie, structuur, cultuur en communicatiemiddelen van Yieldr. Het management voorziet niet in deze informatiebehoefte en geeft daardoor misleidende informatie. De reorganisatie ten gevolge van de rebranding heeft daarom gezorgd voor groeiende onzekerheid en ontevredenheid, waardoor werknemers het vertrouwen in de organisatie verliezen. Medewerkers hebben moeite met het accepteren van deze veranderingen. De onzekerheid en onduidelijkheid in de informatiebehoefte heeft een grote rol gespeeld in de trage acceptatie van verandering. Het linking pin model is de methode om de houding van de medewerkers ten opzichte van de veranderingen bij te stellen. Deze structuur zorgt voor meer coördinatie tussen de verschillende hiërarchische niveaus in de organisatie. Vervolgens is het raadzaam een eenzijdige visie op communicatie te hanteren, waarbij is het zenden van de boodschap de eerste prioriteit is. Daarnaast moet er meer persoonlijke aandacht gericht worden op de werknemers, zodat de cultuur wordt teruggebracht naar het oude niveau en het wij-‐gevoel wordt gestimuleerd.. Ten slotte is het raadzaam de verouderde interne communicatiemiddelen te optimaliseren aan de hand van een intranet en narrowcasting, om de medewerkers te voorzien van op maat gemaakte informatie.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Media, Informatie en Communicatie |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |