De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'MENEER, HEBT U HIER GEEN PLAATJE BIJ?' : KAN BEELDGEBRUIK LEIDEN TOT EEN VERGROTING VAN KENNIS EN VAARDIGHEDEN BIJ EN MOTIVATIE VOOR HET SCHOOLVAK GESCHIEDENIS IN DE ONDERBOUW VAN HET VMBO?

Rechten:

'MENEER, HEBT U HIER GEEN PLAATJE BIJ?' : KAN BEELDGEBRUIK LEIDEN TOT EEN VERGROTING VAN KENNIS EN VAARDIGHEDEN BIJ EN MOTIVATIE VOOR HET SCHOOLVAK GESCHIEDENIS IN DE ONDERBOUW VAN HET VMBO?

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek behelst een interventie bij geconstateerde problemen bij het geven van geschiedenis aan leerlingen in de onderbouw van het VMBO. Veel leerlingen klagen dat geschiedenis als vak moeilijk is, te ‘talig’ en saai qua leerstof en methode. Dit probleem lijkt zich voor te doen bij zowel de kaderberoepsgerichte leerweg als de gemengde leerweg, de niveaus waar dit onderzoek zich op wil richten. Een van de oplossingen die hiervoor door docenten en door vakdidactici worden aangedragen is het meer doordacht gebruik maken van beeldmateriaal, visualisaties, in verschillende vormen. 'A picture says more than a thousand words' is voor veel docenten een leidraad geworden. Het gebruik van beeldmateriaal zou dus één van de belangrijkste didactische middelen zijn binnen het geschiedenisonderwijs op het VMBO. Maar worden historische vaardigheden en inzicht nu werkelijk verbeterd door beeldgebruik? En neemt de motivatie voor geschiedenis tijdens de lessen toe?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk