Flipping the Classroom: Een onderzoek naar een nieuwe didactische vorm in het wiskundeonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Flipping the Classroom: Een onderzoek naar een nieuwe didactische vorm in het wiskundeonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Bij de analyse van de wiskunde lessen aan de bovenbouw leerlingen HAVO/VWO kwamen er twee problemen naar voren. In de les wordt er veel tijd besteed aan de uitleg van de nieuwe stof. Leerlingen hebben hierdoor weinig tijd om hun huiswerk in de les te maken. Uit mijn enquête onder HAVO 4 leerlingen kwam naar voren dat niet alle leerlingen thuis de opgaven snappen en kunnen daardoor niet verder. Ook worden ze thuis snel afgeleid. Vijftig procent van de leerlingen gaf aan thuis afgeleid te worden door hun mobiel. Drieënveertig procent gaf aan bij de niet gemaakte opgaven om uitleg te willen vragen in de eerstvolgende les. Doordat de opgaven de volgende les besproken worden, is er meer tijd nodig voor de klassikale uitleg. Als mogelijke oplossing is onderzocht of âFlipping The Classroomâeen oplossing kan bieden. Bij âFlipping the Classroomâ wordt het huiswerk en de uitleg van de docent omgedraaid. Leerlingen krijgen door middel van een instructievideo de stof thuis uitgelegd. Hierdoor is er in de les minder tijd nodig om de nieuwe stof uit te leggen, waardoor leerlingen meer tijd hebben om hun huiswerk te maken. Een voordeel is dat zwakke leerlingen beter kunnen worden begeleid. Leerlingen kunnen elkaar ook beter helpen, omdat ze binnenkomen met dezelfde voorkennis. In mijn didactische model is onderzocht of d.m.v. âFlipping the Classroomâ de selfefficacy van de leerlingen verbetert en/of de resultaten van de leerlingen verbeteren.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Leraar Wiskunde |
Afdeling | Onderwijs en Opvoeding |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |