De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Flipping the Classroom: Een onderzoek naar een nieuwe didactische vorm in het wiskundeonderwijs

Rechten:

Flipping the Classroom: Een onderzoek naar een nieuwe didactische vorm in het wiskundeonderwijs

Rechten:

Samenvatting

Bij de analyse van de wiskunde lessen aan de bovenbouw leerlingen HAVO/VWO kwamen er twee problemen naar voren. In de les wordt er veel tijd besteed aan de uitleg van de nieuwe stof. Leerlingen hebben hierdoor weinig tijd om hun huiswerk in de les te maken. Uit mijn enquête onder HAVO 4 leerlingen kwam naar voren dat niet alle leerlingen thuis de opgaven snappen en kunnen daardoor niet verder. Ook worden ze thuis snel afgeleid. Vijftig procent van de leerlingen gaf aan thuis afgeleid te worden door hun mobiel. Drieënveertig procent gaf aan bij de niet gemaakte opgaven om uitleg te willen vragen in de eerstvolgende les. Doordat de opgaven de volgende les besproken worden, is er meer tijd nodig voor de klassikale uitleg. Als mogelijke oplossing is onderzocht of ‘Flipping The Classroom’een oplossing kan bieden. Bij ‘Flipping the Classroom’ wordt het huiswerk en de uitleg van de docent omgedraaid. Leerlingen krijgen door middel van een instructievideo de stof thuis uitgelegd. Hierdoor is er in de les minder tijd nodig om de nieuwe stof uit te leggen, waardoor leerlingen meer tijd hebben om hun huiswerk te maken. Een voordeel is dat zwakke leerlingen beter kunnen worden begeleid. Leerlingen kunnen elkaar ook beter helpen, omdat ze binnenkomen met dezelfde voorkennis. In mijn didactische model is onderzocht of d.m.v. ‘Flipping the Classroom’ de selfefficacy van de leerlingen verbetert en/of de resultaten van de leerlingen verbeteren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingLeraar Wiskunde
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk