De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

SAMEN LEREN DENKEN

Rechten:

SAMEN LEREN DENKEN

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting Voor het laatste half jaar van de opleiding Master Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, domein onderwijs en opvoeding, stond het afstudeerproject centraal. Het onderzoek is uitgevoerd voor Mozarthof, een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK). Binnen Mozarthof zijn er drie kinderen met het zeldzame Smith Magenis Syndroom (SMs). SMs is een aangeboren ontwikkelingsstoornis die met zich mee brengt dat kinderen met SMs moeilijk tot leren komen. Kinderen met SMs komen zelfstandig niet tot leren en vergaren onjuiste informatie waardoor informatie vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. Praktijkervaring heeft laten zien dat kinderen met SMs terugschieten in moeilijk hanteerbaar gedrag wanneer ze over- of ondervraagd worden en informatie op verkeerde manieren interpreteren. Niet eerder is onderzoek gedaan naar de cognitieve ontwikkeling van kinderen met SMs en dit is iets wat gemist wordt in het werkveld. Over de cognitieve ontwikkeling van kinderen met SMs is weinig geschreven in de onderzoeksliteratuur. In dit onderzoeksrapport staat de volgende hoofdvraag centraal: Hoe kan een leerkracht inventariseren waar een kind met SMs zich in de ontwikkeling bevindt zodat de leerkracht kan aansluiten bij de leerbehoefte? Dit onderzoek is tot stand gekomen door middel van een literatuurstudie, expertgesprekken met, twee experts op het gebied van SMs en werkzaam bij het CCE, en een topicinterview met twee klassenassistenten en twee leerkrachten van Mozarthof, een ZMLK school met SMs expertise, hebben plaatsgevonden. Het resultaat, voortgekomen uit dit onderzoek, is een criterialijst waarmee een leerkracht kan inventariseren waar een kind met SMs zich in de ontwikkeling bevindt. Aanbevelingen worden gedaan in de vorm van activiteiten en dialogen om de cognitieve ontwikkeling van kinderen met SMs te stimuleren en de leeropbrengst te maximaliseren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk