De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Impliciet versus expliciet leren : Het effectief aanleren van een basketball schottechniek bij kinderen tussen de 12 en 16 jaar

Rechten:

Impliciet versus expliciet leren : Het effectief aanleren van een basketball schottechniek bij kinderen tussen de 12 en 16 jaar

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is de nauwkeurigheid van schieten, na het impliciet, dan wel expliciet aanleren van het setshot bij basketbal, onderzoeken bij 55 basketballers tussen de 12 en 16 jaar. Er is zowel een voor- en nameting gedaan als een transfertest, waarbij de deelnemers probeerden te scoren door nagebootste wedstrijddruk. De expliciet lerende groep oefende de taak op dezelfde manier als deze werd gemeten tijdens de voor- en nameting, waarbij er 20 vrijeworpen per persoon werden genomen. Het resultaat werd gemeten door de volgende puntentelling: ringloos raak = 5 punten, raak met ring = 4 punten, raak met bord = 3 punten, mis met ring = 2 punten, mis met bord = 1 punt, airbal (compleet mis) = 0 punten Tijdens het oefenen kregen zij een stap-voor-stap instructie met zeer expliciete aanwijzingen. De impliciet lerende groep kreeg een enkele analogie ter instructie en oefende d.m.v. verschillende uitvoeringen van het set shot. Om direct een eventueel interactie-effect te kunnen duiden zijn alle 3 de metingen apart met elkaar vergeleken. Tussen de 3 meetmomenten - de voor- en nameting, voormeting en transfertest en nameting en transfertest – was er een hoofdeffect merkbaar (respectievelijk p = 0.000; 0,000; 0,000), wat betekent dat er tijdens de nameting beter is gepresteerd dan tijdens de voormeting en tijdens de transfertest minder is gepresteerd dan tijdens de voor- en nameting. Er was echter geen significant interactie-effect tussen de voor- en nameting (p = 0.880), voormeting en transfertest (p = 0.741) en nameting en transfertest (p = 0.732). Het hoofdeffect is dus niet afhankelijk van de groep waarin de deelnemers zaten en dus niet afhankelijk van de leermethode. Er kan geconcludeerd worden dat het impliciet leren niet meer of minder effectief was dan het expliciet leren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk