De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De beleving van leerlingen met Developmental Coordination Disorder van een gymles.

Rechten:

De beleving van leerlingen met Developmental Coordination Disorder van een gymles.

Rechten:

Samenvatting

In dit onderzoek is gekeken of leerlingen op een middelbare school met Developmental Coordination Disorder significant minder plezier beleven aan een gymles dan hun leeftijdsgenoten. Er hebben 135 proefpersonen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar meegedaan aan dit onderzoek, al deze proefpersonen volgden tijdens het onderzoek onderwijs aan het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV). Er is onderscheid gemaakt tussen leerlingen met DCD en zonder DCD door middel van het onderdeel ‘Springen – Kracht’ uit de motorische vaardigheidstest van van Gelder (Gelder & Stroes, 2010). Daarnaast hebben de proefpersonen een combinatie van twee verschillende vragenlijsten ingevuld: de PACES – vragenlijst (Kendzierski & DeCarlo, 1991) met daarbij twee vragen uit een vragenlijst van Richtlijn Sportdeelname Onderzoek (2000). Een groep van 13 leerlingen is vastgesteld als zijnde de groep leerlingen met DCD, de overige 122 proefpersonen zaten in de groep ‘niet – DCD’. Gemiddeld scoorde de groep leerlingen met DCD ruim 25 punten lager op de PACES – vragenlijst (maximale score 161 punten) dan de groep ‘niet – DCD’. Na het vergelijken van de twee groepen in SPSS door middel van een meervoudige regressie, is gebleken dat leerlingen met DCD significant minder plezier beleven aan een gymles (p<0,01), significant minder frequent sporten per jaar (p<0,01) en zichzelf significant minder als sporter zien (p<0,01) dan hun leeftijdsgenoten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk