De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Oordelen over beoordelen : een onderzoek naar beoordelen door leerlingen

Rechten:

Oordelen over beoordelen : een onderzoek naar beoordelen door leerlingen

Rechten:

Samenvatting

In het onderzoek ‘oordelen over beoordelen’ is getracht te bepalen of leerlingen in de les lichamelijke opvoeding bij het onderdeel basketbal in staat zijn om tot een beoordeling te komen welke gelijkwaardig is aan de beoordeling van de docent lichamelijke opvoeding. Beoordelen is immers een complexe vaardigheid (Sluijsmans, 2002). Na drie lessen basketbal waarbij de set-shot techniek werd aangeleerd hebben leerlingen elkaars set-shot beoordeeld. De beoordeling is gedaan aan de hand van een rubrics met hierin vijf criteria van de set-shot techniek. Om te komen tot een antwoord op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van de data welke is verkregen uit de beoordelingen van de VMBO leerlingen (N=57) van scholengemeenschap Panta Rhei. Om de deelvragen te beantwoorden is verkregen data van College de Heemlanden toegevoegd. Op College de Heemlanden is onder HAVO leerlingen (N=50) een soortgelijk onderzoek uitgevoerd. Uit de resultaten zijn op zowel de onderzoeksvraag als ook op de deelvragen significant verschillende beoordelingen gekomen. Er is een significant verschil (P= 0,000) tussen de beoordeling van leerlingen en docent. Wanneer gekeken wordt naar de groepen VMBO basis, kader en HAVO kan de volgende conclusie worden getrokken. Er is een significant verschil tussen de beoordeling van VMBO basis (P= 0,001), kader (P= 0,001) en HAVO (P= 0,000) ten opzichte van de beoordeling van de docent. Bij de beoordelingen van de jongere leerlingen (onder de 16 jaar) en de beoordelingen van de oudere leerlingen (16 jaar en ouder) brengt dit significante verschillen met zich mee ten opzichte van de beoordeling van de docent. Zowel de jongere leerlingen (P= 0,000) als de oudere leerlingen (P= 0,000) verschilden significant van de beoordeling van de docent. Concluderend kan worden gesteld dat leerlingen niet in staat zijn om tot een gelijke beoordeling te komen welke gelijk is aan de beoordeling van de docent lichamelijke opvoeding.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk