Succes geselecteerd! : Goed poortbeleid, een noodzaak voor studiesucces
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Succes geselecteerd! : Goed poortbeleid, een noodzaak voor studiesucces
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In de strijd tegen vroegtijdige schoolverlaters (VSV) heeft het ROC Sport & Bewegen een nieuwe toelatingstest samengesteld. Het doel van dit onderzoek is om het effect te bepalen. De studieresultaten van de studenten die zijn geselecteerd op basis van de toelatingstest 2013 en 2014 zijn met elkaar vergeleken. Er is gekeken naar het percentage VSV en of er sprake was van een correlatie tussen de testresultaten en het studieverloop van de corresponderende vakken (bijvoorbeeld: beroepshoudingstest en de beroepsgerichte vakken). De 2013 groep bestond uit 38 en de 2014 groep uit 43 niveau 2 studenten. De toelatingstest 2013 bestond uit onderdelen van de Eurofit testbaterij en eigenvaardigheidstesten. De toelatingstest 2014 uit de ‘shuttle run test’, ‘beroepshoudingtest’, ‘behendigheidstest’, ‘assess, manage en navigate test’ en een ‘intakegesprek’. Om de studievoorgang in kaart te brengen zijn de vakken geclusterd (beroepsgerichte, theorie- en praktijkvakken). Op de beroepsgerichte vakken scoorde 50% van de 2013 groep matig. Bij de groep uit 2014 scoorde 72,1% voldoende. De 2014 groep scoorde significant beter (p=0,027). Bij de theorievakken (p=0,185), praktijkvakken (p=0,618) en VSV (p=0,505) werden geen significante verschillen aangetoond. Er bleek ook geen significant verband te zijn tussen de testresultaten en het studieverloop van de corresponderende vakken. De resultaten komen overeen met die van het onderzoek dat CIOS Haarlem verrichtte. Het bleek lastig om studiesucces af te dwingen op basis van selectie. De docenten waren echter goed in staat om een inschatting te maken betreft het studieverloop (Coenders, 2014). Dit is vergelijkbaar met de selectie op basis van de ‘beroepshoudingtest’ waarbij ook gebruik is gemaakt van de expertise van de docenten. Om de invloed van de selectieprocedure op VSV goed in kaart te brengen is vervolg onderzoek gewenst. Voor de toekomst is het raadzaam om de verkregen informatie uit de testen te gebruiken voor de begeleiding van de studenten.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Academie voor Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Bewegen, Sport en Voeding |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |