Komen leerling en LO-docent samen boven? : de ideale LO-docent van de Mavo-3-leerling
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Komen leerling en LO-docent samen boven? : de ideale LO-docent van de Mavo-3-leerling
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek was bekijken in hoeverre de bevindingen van Remmerswaal (2003) met betrekking tot interpersoonlijk docentgedrag van de ideale, beginnend en ervaren docent toepasbaar zijn op de Mavo 3 LO-docent. Om dit te kunnen bekijken hebben Mavo 3 leerlingen van vier beginnend en vier ervaren docenten de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag ingevuld. Uit deze vragenlijst kwamen scores op de acht segmenten van de roos van Leary naar voren. Deze scores zijn per segment vergeleken met de scores van de beginnend, ervaren en ideale docent uit de theorie van Remmerswaal. Uit deze vergelijking bleek dat tussen de beginnend docenten op vier van de acht segmenten een significant verschil is. De beginnend Mavo 3 LO-docent scoort hoger op de segmenten SB (p=0,041), OS (p=0,001), TB (p=0,008) en BT (p=0,020). Op de segmenten BS (p=0,051), SO (p=0,088), OT (p=0,583) en TO (p=0,221) is geen significant verschil. Tussen de ervaren docenten is op vijf van de acht segmenten een significant verschil zichtbaar. De ervaren Mavo 3 LO-docent scoort hoger op de segmenten BS (p=0,004), SB (p=0,026), SO (p=0,039), OT (p=0,013) en TB (p=0,027). Op de segmenten OS (p=0,240), TO (p=0,285) en BT (p=0,117) is geen significant verschil. Tussen de ideale docenten is op twee van de acht segmenten een significant verschil zichtbaar. De ideale Mavo 3 LO-docent scoort hoger op de segmenten SO (p=0,050) en TB (p=0,041). Op de segmenten BS (p=0,334), SB (p=0,053), OS (p=0,075), OT (p=0,209), TO (p=0,292) en BT (p=0,214) is geen significant verschil. Tevens is er minder verschil in docentgedrag tussen de beginnend Mavo 3 LO-docent en de ervaren Mavo 3 LO-docent dan tussen de beginnende reguliere docent en de ervaren reguliere docent. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er een verschil is in docentgedrag tussen de reguliere docent en de Mavo 3 LO-docent.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Academie voor Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Bewegen, Sport en Voeding |
Jaar | 2014 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |