De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

HET VERBAND TUSSEN LEESMOTIVATIE, LEESFREQUENTIE EN LEESVAARDIGHEID ONDERZOCHT

Rechten:

HET VERBAND TUSSEN LEESMOTIVATIE, LEESFREQUENTIE EN LEESVAARDIGHEID ONDERZOCHT

Rechten:

Samenvatting

Uit vooronderzoek op basis van CITO-VAS resultaten is naar voren gekomen dat van de 119 onderzochte VMBO-TL leerlingen 31,7% een leesvaardigheid en 37% een woordenschat onder het gewenste niveau heeft. Vervolgens ben ik gaan onderzoeken in hoeverre leesmotivatie en leesfrequentie van invloed zijn op de leesvaardigheid. Hiervoor ben ik mij gaan verdiepen in de taakgerichte motivatietheorieën en heb ik een enquête opgesteld op basis van deze theorieën. Daarnaast heb ik ook de leesfrequentie onderzocht middels dezelfde enquête. De resultaten van deze enquête heb ik gekoppeld aan de resultaten van het vooronderzoek waarop ik mijn conclusies heb getrokken. Uit mijn onderzoek is gebleken dat er een aantoonbaar verband bestaat tussen leesmotivatie, leesfrequentie en leesvaardigheid. Leerlingen met een hogere leesmotivatie hebben over het algemeen ook een hogere leesvaardigheid. Met name de flow-motivatie lijkt een positief effect te hebben op de leesvaardigheid. Ditzelfde verband geldt voor de leesfrequentie, des te vaker kinderen een boek op pakken des te hoger de leesvaardigheid zal worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk