De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het effect van een eiwitrijk dieet en weerstandtraining op de lichaamssamenstelling en het lichamelijk functioneren van ouderen (55+) met overgewicht tijdens een 10-weken durend afvalprogramma.

Rechten:

Het effect van een eiwitrijk dieet en weerstandtraining op de lichaamssamenstelling en het lichamelijk functioneren van ouderen (55+) met overgewicht tijdens een 10-weken durend afvalprogramma.

Rechten:

Samenvatting

Achtergrond: Het aantal ouderen met overgewicht en obesitas neemt fors toe. Gewichtsverlies van 5-10% van het lichaamsgewicht kan helpen om de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met obesitas te verminderen. Belangrijk hierbij is dat de vetvrijmassa behouden blijft. Een eiwitrijkdieet en weerstandtraining zou bij het afvallen het behouden van spiermassa kunnen helpen. Doel: Het doel van deze studie is het onderzoeken of een eiwitrijk dieet en weerstandtraining effect heeft op de lichaamssamenstelling en het lichamelijk functioneren van ouderen (55+) met overgewicht tijdens een 10-weken durend afvalprogramma. Methoden: Deze studie was een10 weken durend gecontroleerde en gerandomiseerde trial. De criteria waar de deelnemers van de studie aan moesten voldoen waren: mannen en vrouwen ≥55 jaar met een BMI ≥28kg/m2 of een BMI ≥25 kg/m2 + buikomvang ≥ 88 cm bij vrouwen, ≥102 cm bij mannen. De deelnemers werden onderverdeeld in vier groepen: controle dieet (C), controle dieet met krachttraining (CS), eiwitrijk dieet (E) en eiwitrijk dieet met krachttraining (ES). Elke groep kreeg een hypocalorisch dieet (600kcal minder dan de energiebehoefte). De groep C en CS hadden als aanbeveling 0,8 gram eiwit/kg/dag en groep E en ES 1,3 gram eiwit/kg/dag. Groep CS en ES kregen drie keer per week een uur weerstandtraining. De lichaamssamenstelling is gemeten door middel van de BodPod. Het lichamelijk functioneren is gemeten door middel van de Chairstand test, Gait speedtest en de 400-meter looptest. De veranderingen in lichaamssamenstelling tussen de vier groepen is vergeleken met de One-Way ANOVA. De onafhankelijke t-toets is gebruikt om te kijken of er een verschil is opgetreden tussen de niet-eiwit en de eiwit groepen. Resultaten: In totaal zijn er 110 deelnemers gerandomiseerd. Hiervan zijn 76 deelnemers meegenomen in de primaire analyse. De eiwitgroepen namen significant meer eiwit dan de niet-eiwitgroepen, namelijk 16 gram meer per dag. Alle deelnemers van de groepen vielen significant af in lichaamsgewicht. De vetvrijemassa is bij de controle groep (0,2±2,3 kg), de sportgroep (0,6±2,8 kg), de eiwitgroep (0,1±1,7 kg) en de eiwit met sportgroep (0,9±1,6 kg) toegenomen. Er was geen significant verschil tussen de vier groepen (p=0,577). Alleen bij de eiwit met sportgroep is dit een significant verschil in vetvrijemassa vergeleken met de baselinemeting. De 400 meter looptest is bij alle groepen toegenomen maar dit is niet significant verschillend tussen de groepen(p=0,841) en vergeleken met de baselinemeting. De tijd van de Chairstand test is bij alle groepen afgenomen, alleen bij de sportgroep is dit niet significant. Conclusie: De deelnemers van alle vier de groepen hebben gewicht en vetmassa verloren. Ook zijn zij allemaal in vetvrijemassa toe genomen, dit was echter niet significant. Alleen de eiwitgroep in combinatie met krachttraining laat een significant verschil zien in toename van vetvrijemassa ten opzichte van de baselinemeting. Weerstandtraining in combinatie met een eiwitrijk dieet lijkt het lichamelijk functioneren te verbeteren, echter dit is niet significant.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk