De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De invloed van beoordelen op motivatie

Rechten:

De invloed van beoordelen op motivatie

Rechten:

Samenvatting

Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd. Het is belangrijk om leerlingen intrinsiek gemotiveerd te houden om te sporten. Sporten is niet alleen goed voor het lichaam maar het bevordert ook het sociaal en cognitief functioneren. Een optimaal leerklimaat kan de intrinsieke motivatie van leerlingen verbeteren. Het doel van dit onderzoek is erachter komen welke wijze van beoordelen het meest invloed heeft op de intrinsieke motivatie en prestatie van leerlingen. Bij de lessen lichamelijke opvoeding werden de deelnemers (N=68) beoordeeld op het onderdeel hoogspringen. Na een nulmeting, waarbij werd vastgesteld hoe hoog iedere leerling sprong, werd de leerlingen verteld hoe zij werden beoordeeld. Klas 4 havo zou formatief beoordeeld worden, waarbij het cijfer werd bepaald op grond van de verbetering in eigen prestatie. De klassen 3 havo en 4 mavo werd verteld dat er summatief beoordeeld zou worden. Hoe hoger men na de lessen kon springen, hoe hoger het cijfer. De instructie over de techniek was identiek bij alle klassen. Na drie lessen werd een eindmeting uitgevoerd en de intrinsieke motivatie getest door de leerlingen de BREQ-2 test (Markland & Tobin, 2004) in te laten vullen. De getoetste intrinsieke motivatie werd geanalyseerd met de Kruskal Wallis en Mann Whitney U test. De leerlingen die formatief beoordeeld werden waren meer intrinsiek gemotiveerd ten opzichte van de summatief beoordeelde groepen (p<0,001). De getoetste vooruitgang werd geanalyseerd met een Repeated Measures Anova. De formatief beoordeelde groep verbeterden hun eigen prestatie met hoogspringen (4 havo: M (mean) = 1,15 m bij nulmeting; M = 1,23 m bij nameting) ten opzichte van de summatief beoordeelde groepen (p=0,001). De summatief beoordeelde groepen verbeterden hun prestatie niet. Aangezien dit onderzoek ondersteunt dat formatief beoordelen de intrinsieke motivatie bevordert, is het aan te bevelen formatief beoordelen onderdeel te laten zijn van de dagelijks praktijk van de lessen lichamelijke opvoeding. Het wordt ook aanbevolen hier meer onderzoek naar te doen, omdat er nog maar weinig literatuur is op dit gebied.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk