Effets du travail de groupe sur la prestation et la motivation pour la compréhension de textes en français
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Effets du travail de groupe sur la prestation et la motivation pour la compréhension de textes en français
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Samenvatting van het onderzoek van Catherine Plancherel en Annabel Rajfura over de effecten van het werkvorm samenwerken op de motivatie en de prestatie van de leerlingen van havo5 op het gebied van de leesvaardigheid in het Frans. We zijn op onze havo-vwo school van de volgende constateringen uitgegaan: leerlingen van havo5 zijn niet gemotiveerd door de individuele leesvaardigheid oefeningen in de klas uit te voeren. Daarbij zijn de resultaten op het eindexamen teleurstellend: voor het jaar 2012-2013 onder het landelijk gemiddelde. Als bijdrage voor deze problematiek hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van een andere didactische aanpak op de motivatie en de prestatie van de leerlingen, namelijk de werkvorm âcheck in duoâ. We hebben gezocht naar wetenschappelijke literatuur binnen verschillende gebieden. Te beginnen met het samenwerken werkvorm, daarna de schoolmotivatie en uiteindelijk het leesvaardigheid in het Frans. Dit heeft geleid tot het formuleren van de volgende onderzoekvraag: Heeft de werkvorm check in duo of individueel werken effecten op de motivatie en de prestatie van de leerlingen van havo5 voor de leesvaardigheid in het frans? Wij hebben een methodologisch aanpak gekozen om een statistische correlatie tussen twee variabelen te kunnen meten: de motivatie en de prestatie van de leerlingen in twee situaties (werkvorm individueel en check in duo). We hebben twee experimentele situaties binnen onze populatie (40 leerlingen van havo5) opgezet. Eén op studenten die samen hebben gewerkt, en één op studenten die individueel hebben gewerkt. En dit met dezelfde Franse teksten en bijbehorende vragen. De leerlingen hebben in totaal twee keer gewerkt aan leesopdrachten (even moeilijke teksten). Zij hebben iedere keer een motivatie enquête ingevuld. Uit de analyse van de resultaten hebben we twee constateringen gedaan: aan de ene kant zijn de motivatie en de prestatie van de leerlingen door het samenwerken verbeterd. Aan de andere kant is er een negatieve correlatie tussen motivatie en prestaties in de situatie individueel werken. Wij hebben niet aangetoond dat de werkvorm samenwerken direct gecorreleerd is aan een betere motivatie en prestatie. We kunnen op basis van onze resultaten aan ons sectiegenoten aanbevelen om de werkvormen te variëren voor de leesvaardigheidstraining in het Frans. Ons onderzoekrapport is volledig in het Frans geschreven

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Leraar Frans |
Afdeling | Onderwijs en Opvoeding |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Frans |