De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een contentstrategie voor de Model Workout blog

Rechten:

Een contentstrategie voor de Model Workout blog

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Model Workout bestaat sinds januari 2014. Het aantal geregistreerde gebruikers op het online platform groeit snel, maar het aantal terugkerende en gemiddelde duur van de bezoekers op de blog blijft achter. Aan de hand van een analyse van de bezoekersstatistieken van de Model Workout blog in Google Analytics (2014) en gesprekken binnen het bedrijf zijn er een aantal belangrijke knelpunten aan het licht gekomen. Een belangrijk knelpunt is dat het binnen het bedrijf ontbreekt aan een duidelijke contentstrategie en er nooit uitgebreid onderzoek onder de doelgroep is gedaan. Model Workout weet niet wat de wensen en behoeften zijn van de doelgroep en de blogwebsite wordt geheel op gevoel en op basis van ideeën ingevuld. Uit theoretisch onderzoek blijkt dat een contentstrategie bijdraagt aan concrete doelen als de verhoging van het aantal terugkerende bezoekers en verlenging van de gemiddelde bezoekersduur. De probleemstelling van dit onderzoeksrapport luidt dan ook: “Wat zijn de wensen en behoeften van vrouwelijke modellen tussen de 18-25 jaar en vrouwen (niet specifiek modellen) in deze leeftijdscategorie, ten aanzien van de blogcontent, om advies te kunnen geven in de vorm van een contentstrategie voor 2015- met als doel dat de websitebezoekers vaker terugkeren en langer op de website blijven.” Via een literatuurstudie worden verschillende aspecten uiteengezet die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een contentstrategie. Karel Kolb en Joery Bruijntjes (2012) beschrijven een model om een contentstrategie te ontwikkelen. Het piramidemodel is niet allesomvattend en is als uitgangspunt genomen. Vervolgens is het uitgebreid met de theorie van contentstrategie Red Hot Minute (2014) en andere punten uit het theoretische kader. Hieruit volgt een contentstrategie piramide die bestaat uit: de kernboodschap, doelgroep, redactionele formule, kwaliteit en doel content, interactie, traffic doelstellingen en contentbeleid. De concurrenten van Model Workout zijn Fitgirlcode, Great Body & Skin, Work That Es en Girls Love Healthy. Deze blogs richten zich op dezelfde doelgroep als Model Workout, namelijk: vrouwen in de leeftijdscategorie 18-25 jaar en deels de pijlers voeding, sport, lifestyle en beauty. Er zijn twee panelgesprekken en een online enquête onder de doelgroep gehouden om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften ten aanzien van de blogcontent. De doelgroep, vrouwen tussen de 18-25 jaar, is erg sportief en de meerderheid is hoog opgeleid. Ze zijn in de ochtend rond 10:00 uur en het begin van de avond rond 19:00 uur het meest actief op de blog. Er kwam naar voren dat de huidige kernboodschap niet aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Zij wensen in de content op een informele en persoonlijke manier, in de jij- vorm, aangesproken te worden. Hier mag ruimte voor humor in zitten. De meeste interesse is er in de pijlers voeding en sport. Voor Lifestyle en beauty is er minder interesse. De content mag volgens de meerderheid uitgebreid worden met onderwerpen als huidverzorging, maaltijdrecepten en fashion gericht op sport. De doelgroep heeft een voorkeur voor een tekst- beeldverhouding van 60:40 in een artikel en een uitnodigende titel en tussenkopjes zijn ook belangrijk. Ze zien het liefst dagelijks twee nieuwe blogartikelen. Er wordt door de doelgroep op een artikel gereageerd als er een vraag wordt gesteld of als er een prijs te winnen valt. Het is Model Workout aan te raden om de huidige kernboodschap aan te passen in: “Het online platform voor iedereen die een gezonde levensstijl en een fit lichaam nastreeft”, zodat deze beter aansluit bij de doelgroep. De huidige tone of voice moet behouden worden. Daarnaast is te adviseren om de blogcontent uit te breiden met onderwerpen als huidverzorging, maaltijdrecepten en fashion gericht op sport. Model Workout moet aandacht besteden aan de pijlers lifestyle en beauty om deze interessanter te maken voor de doelgroep. De pijler beauty kan al interessanter gemaakt worden met content over huidverzorging. Er moet een tekst- beeldverhouding van 60:40 gehanteerd worden, waarbij de afbeeldingen in dezelfde style en met een betere kwaliteit worden geselecteerd. Daarnaast is het voor de leesbaarheid en relevantie van de content aan te raden om meer gebruik te maken van tussenkopjes. De titels van een artikel moeten duidelijk maken waar het artikel over gaat en uitnodigen om verder te lezen. Voor het contentbeleid is aan te bevelen om dagelijks twee blogartikelen te posten. Één artikel in de ochtend rond 10:00 en één artikel in de avond rond 19:00 uur.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk