De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het gezonde bedrijfsrestaurant van de GGD-Amsterdam

Rechten:

Het gezonde bedrijfsrestaurant van de GGD-Amsterdam

Rechten:

Samenvatting

De GGD Amsterdam heeft een voorbeeldfunctie, niet alleen voor de burgers, maar ook voor andere Gemeentelijke Gezondheidsdiensten in Nederland. Als gezondheidsbewaker van de stad spant de GGD Amsterdam zich daarom ook in voor de gezondheid van haar eigen werknemers. De wens van de organisatie is om voor haar werknemers een gezond bedrijfsrestaurant aan te bieden waar mensen gestimuleerd worden om een gezonde keuze te maken Doel Het doel van dit onderzoek is het formuleren van een adviesrapport hoe de GGD Amsterdam haar medewerkers kan stimuleren om een gezondere keuze te laten maken in het bedrijfsrestaurant. Methoden en materialen Om dit adviesrapport te kunnen vormen is literatuur- en kwalitatief onderzoek uitgevoerd. De literatuurstudie geeft inzicht in het keuzegedrag van mensen en hoe dit beïnvloed kan worden door het inzetten van verschillende middelen en instrumenten. Voor het kwalitatieve onderzoek zijn interviews gehouden en een focusgroep. De interviews zijn afgelegd met elf medewerkers van de GGD Amsterdam (locatie Weesperplein) en de focusgroep is gedaan met vier leden van de Practice What You Preach (PWYP) groep. Dit kwalitatieve onderzoek was nodig om de meningen van de medewerkers over het bedrijfsrestaurant te achterhalen. Resultaten Keuzes worden beïnvloed door de omgeving. Men is zich vaak niet bewust van alle prikkels vanuit de omgeving die invloed uitoefenen op zijn of haar keuzegedrag. Uit meerdere studies blijkt dat een (on)bewuste keuze mogelijk te sturen valt. Dit kan door het inzetten van bepaalde middelen en instrumenten. De resultaten laten geen eenduidig effect zien voor een specifieke interventie. Het inzetten van een combinatie van verschillende instrumenten in het bedrijfsrestaurant kan bijdragen aan een gezonde(re) productkeuze. Voedseletiketten (bijvoorbeeld stoplichtetiketering) en strategieën die de zichtbaarheid en het gemak van gezond voedsel vergroten bevorderen gezondere keuzes. Uit het resultaat van de interviews en focusgroep blijkt dat men graag aanpassingen ziet in het assortiment. Men wil graag een saladebar waar zelf een salade samengesteld kan worden. Ook wil men graag meer keuze hebben wat betreft vegetarische gerechten en broodbeleg. De medewerkers van de GGD Amsterdam zien graag volkorenbrood in het aanbod. Ook willen zij graag de snacks achter de counter, zodat men een ‘drempel’ over moet. De keuze tot frisdranken moet ook beperkt worden. Deze willen zij alleen nog beschikbaar stellen in de automaat op de derde verdieping. Tot slot wil men de soep niet uit het aanbod maar wel minder zout. Conclusie Met betrekking tot het aanbod van het bedrijfsrestaurant kan de conclusie worden getrokken dat hier een aantal veranderingen moeten plaatsvinden. Uit de literatuur komt naar voren dat nudging als effectief instrument ingezet kan worden. Door aanpassingen in de omgeving kan invloed worden uitgeoefend op de productkeuze van GGD-medewerkers. Nudging in de vorm van de zichtbaarheid en het gemak van gezond voedsel vergroten bevorderen gezondere keuzes. Daarnaast kunnen de medewerkers gestimuleerd worden om de gezondere keuze te maken door directe en duidelijke informatie te vermelden over het product met betrekking tot de voedingswaarde. De aanbevelingen zijn opgesteld in het adviesrapport.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk