Grip op schrijfonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Grip op schrijfonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Op welke manier kan de expertise van de ergotherapeut bijdragen aan het schrijfonderwijs op de PABO en is hier draagvlak voor? Een groot gedeelte van de schooldag vanaf groep 3 bestaat uit activiteiten waarbij schrijven nodig is. Schrijven is een van de belangrijkste vaardigheden die een kind in de basisschoolleeftijd leert. Op dit moment ontwikkelt 5 tot 27% van de kinderen in het regulier basisonderwijs schrijfproblemen. Leerkrachten zijn de aangewezen persoon om kinderen met (mogelijke) schrijfproblemen te identificeren. Wanneer een schrijfprobleem is geïdentificeerd kan een kind worden doorverwezen naar een kinderergotherapeut. Uit onderzoek blijkt dat ergotherapie-interventies gericht op schrijven bijdraagt aan een betere leesbaarheid van het handschrift. De opdrachtgevers hebben in een facultatieve leerlijn binnen de Opleiding Ergotherapie een opzet gemaakt voor een lespakket voor PABO studenten, gegeven door ergotherapeuten. Dit vanuit de aanname dat leerkrachten in het basisonderwijs mogelijk weinig kennis hebben over het signaleren van schrijfproblemen en mogelijke interventies.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Ergotherapie |
Afdeling | Gezondheid |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |