Motivatie voor lichamelijke opvoeding bij autistische leerlingen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Motivatie voor lichamelijke opvoeding bij autistische leerlingen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen hoe de motivatie van leerlingen met een Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) voor gymlessen zich verhoudt tot de motivatie van reguliere leerlingen, welke drempels leerlingen met autisme ervaren tijdens de gymlessen en hoe de gymlessen voor leerlingen met ASS aantrekkelijker gemaakt zouden kunnen worden. Met behulp van een een enquete is daartoe op de RSG in Enkhuizen de motivatie van leerlingen met en zonder ASS voor de gymlessen gemeten, evenals de beleving van een aantal kenmerken die typerend zijn voor de lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) en een aantal tijdens de gymlessen beoefende sporten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het theoretisch concept van de Self Determination Theory (SDT) van Deci en Ryan (1985, 2000). De intrinsieke motivatie van leerlingen met ASS blijkt uit dit onderzoek significant lager te zijn dan van leerlingen zonder ASS (p=0,031) terwijl de externe regulering bij deze groep hoger was (p=0,008). Op de beleving van de kenmerken zijn de resultaten niet eenduidig. Bij de sporten blijken leerlingen met autisme vooral individuele sporten significant (p=0,000) lager te waarderen dan leerlingen zonder ASS. Deze resultaten leiden tot de conclusies dat leerlingen met een vorm van ASS inderdaad minder gemotiveerd zijn voor lessen LO en dat het aanbieden van meer teamsporten de lessen voor leerlingen met ASS aantrekkelijker zou kunnen maken.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Academie voor Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Bewegen, Sport en Voeding |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |