De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Motivatie voor lichamelijke opvoeding bij autistische leerlingen

Rechten:

Motivatie voor lichamelijke opvoeding bij autistische leerlingen

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen hoe de motivatie van leerlingen met een Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) voor gymlessen zich verhoudt tot de motivatie van reguliere leerlingen, welke drempels leerlingen met autisme ervaren tijdens de gymlessen en hoe de gymlessen voor leerlingen met ASS aantrekkelijker gemaakt zouden kunnen worden. Met behulp van een een enquete is daartoe op de RSG in Enkhuizen de motivatie van leerlingen met en zonder ASS voor de gymlessen gemeten, evenals de beleving van een aantal kenmerken die typerend zijn voor de lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) en een aantal tijdens de gymlessen beoefende sporten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het theoretisch concept van de Self Determination Theory (SDT) van Deci en Ryan (1985, 2000). De intrinsieke motivatie van leerlingen met ASS blijkt uit dit onderzoek significant lager te zijn dan van leerlingen zonder ASS (p=0,031) terwijl de externe regulering bij deze groep hoger was (p=0,008). Op de beleving van de kenmerken zijn de resultaten niet eenduidig. Bij de sporten blijken leerlingen met autisme vooral individuele sporten significant (p=0,000) lager te waarderen dan leerlingen zonder ASS. Deze resultaten leiden tot de conclusies dat leerlingen met een vorm van ASS inderdaad minder gemotiveerd zijn voor lessen LO en dat het aanbieden van meer teamsporten de lessen voor leerlingen met ASS aantrekkelijker zou kunnen maken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk