De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe pas je geurbranding toe op het merk AMFI door middel van een methode?

Rechten:

Hoe pas je geurbranding toe op het merk AMFI door middel van een methode?

Rechten:

Samenvatting

QUOTE “Modemerken en geur hebben al een langere tijd een sterke band door de parfumindustrie. Dit heeft echter een commercieel uitgangspunt. De geuren die worden uitgebracht of worden gebruikt in winkelomgevingen hebben vaak geen directe link met de identiteit van het modemerk. Een nieuwe kijk op deze relatie kan interessant zijn. Namelijk de geur om maat maken op basis van het DNA van het merk.” ONDERZOEKSVRAAG Hoe pas je geurbranding toe op het merk AMFI door middel van een methode? GEURARCHETYPEN Deze geurenwaaier bevat een deel van de methode om modemerken te vertalen naar geur namelijk de geur archetypes. Als basis is het archetypeconcept van Carl Jung gebruikt. De 12 archetypes vormen een indicatie instrument voor het merk maar ook voor de geur. Er zijn per archetype, geurkenmerken en toepasselijke ingrediënten toegevoegd. Hieruit zijn de geur archetypes ontstaan. Dit boek bevat veel beeld, elk geur archetype heeft een foto van een eigen ingrediënt. METHODE Deze methode bestaat uit verschillende onderdelen: een merkanalyse, de geur archetypes en de geurbriefing. Deze methode kan op elk modemerk worden toegepast en geeft houvast tijdens het ontwikkelingsproces van de geur. TOEPASSING Als voorbeeld is de methode toegepast op AMFI. De 3 belangrijkste kenmerken van AMFI en van het geur archetype ’de maker’ zijn: innovatie, creativiteit en vakmanschap. Deze eigenschappen vormen in een speciale samenstelling de ingrediënten voor de geur. Deze geurcomponenten worden apart gepresenteerd zodat de geur in stappen geroken kan worden en op deze manier de uiteindelijke geurcompositie begrepen wordt.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk