De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Slimmer bewegen, beter leren : De juiste activiteitsduur geeft het optimale leerrendement

Rechten:

Slimmer bewegen, beter leren : De juiste activiteitsduur geeft het optimale leerrendement

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om effect te bepalen van de duur van een matig intensieve activiteit op de selectieve aandacht op de korte termijn. Dit is onderzocht door bij 41 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 12,4 (0,75) jaar de voor- en nameting na een beweeginterventie, waarbij met een intensiteit van 40-60% van hun Heart Rate Reserve op een fietsergometer werd gefietst, met elkaar te vergelijken. De cognitieve prestaties werden gemeten door de ANT-test, waarvan selectieve aandacht een uitkomstmaat is. Daarnaast werd bekeken of er een verschil zat tussen 20 of 30 minuten fietsen op de fietsergometer. Verder werd er gekeken of het niveau waarop gesport werd van invloed was op het verschil in selectieve aandacht. Er zijn geen significante resultaten gevonden tussen voor en nameting van de gehele groep testpersonen (p=0,563). Er is geen significant effect gevonden op de selectieve aandacht van 20 minuten bewegen (p=0,514), maar ook niet van 30 minuten bewegen (p=0,121). Daarnaast maakt het niet uit op welk niveau kinderen sporten voor het effect van bewegen op selectieve aandacht (p=0,169). Hieruit kan geconcludeerd worden dat matig intensief fietsen gedurende 20 of 30 minuten geen invloed heeft op de selectieve aandacht van kinderen, en dat sporten geen direct verband heeft met betere aandacht op korte termijn. Vanuit de resultaten van dit onderzoek en verwante literatuur kan scholen aangeraden worden om een matig intensieve activiteit (40-60% HRR) gedurende maximaal 20 minuten op een hardloopband te doen om de selectieve aandacht te verbeteren. De aard van de beweging en de invloed hiervan op de hersenen lijkt de oorzaak van het wel of niet aanwezig zijn van het effect op de selectieve aandacht. Geef de leerlingen stimulerende oefeningen waarbij zij na moeten denken en niet routinematig aan het werk zijn.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk