Het verschil in de motorische ontwikkeling tussen kinderen met een normaal gewicht en kinderen met overgewicht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het verschil in de motorische ontwikkeling tussen kinderen met een normaal gewicht en kinderen met overgewicht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of er een verschil is in de motorische leerwinst van leerlingen met overgewicht in vergelijking tot leerlingen zonder overgewicht over een tijdsbestek van één jaar. Het is een longitudinaal onderzoek dat valt onder he project: ‘Meten van Motoriek’. Daarnaast is er gekeken of er een verschil bestond tussen het dynamisch balans en coördinatief vermogen van leerlingen met normaal gewicht in vergelijking tot leerlingen met overgewicht. De onderzochte groep bestond uit 813 deelnemers uit Amsterdam en is samengesteld uit 405 meisjes en 408 jongens die bij aanvang van het onderzoek een leeftijd hadden van 5,5 tot 11,5 jaar. Voor het meten van de motoriek is gebruik gemaakt van de Movement-Scan waaruit een score voortkwam. Deze score stond gelijk aan de motorische leeftijd van een leerling. Voor het indelen van de gewichtsklassen is gebruik gemaakt van de Body Mass Index. Er is gekeken naar de resultaten van twee meetperiodes met een tussentijd van één jaar. Het verschil in motorische leeftijdsscore (Δmotorische leeftijd) tussen deze periodes werd berekend en op basis van deze uitkomst kon de leerwinst in motorische leeftijd uitgedrukt worden. Vervolgens is er gekeken naar het verschil in Δmotorische leeftijd waarbij de BMI klasse ‘normaal gewicht’ vergeleken is met de klassen ‘overgewicht’ en ‘obesitas’. Uit de resultaten is gebleken dat er geen significant verschil bestaat tussen de motorische leerwinst van leerlingen met overgewicht (p=0,373) en obesitas (p=0,373) ten opzichte van leerlingen met normaal gewicht. Tevens is er geen significant verschil gevonden bij het dynamisch evenwicht (p=0,127) en het coördinatief vermogen(p=0,271) bij leerlingen in dezelfde BMI klassen. Hogeschool

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Academie voor Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Bewegen, Sport en Voeding |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |