De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het verhogen van de lichamelijke activiteit op het schoolplein tijdens de pauzes op het speciaal onderwijs

Rechten:

Het verhogen van de lichamelijke activiteit op het schoolplein tijdens de pauzes op het speciaal onderwijs

Rechten:

Samenvatting

Het doel van het onderzoek is om te inventariseren of het begeleiden van leerlingen door docenten, tijdens het buitenspelen op het schoolplein, helpt om het aantal leerlingen op het speciaal onderwijs die actief bewegen tijdens hun pauze te verhogen. De Gerhardschool heeft 103 leerlingen. Alle leerlingen van deze school doen mee aan dit onderzoek. Voor het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de observatiemethode SoPlay (System for Observing Play and Leisure Activity in Youth). Uit de resultaten bleek dat bij de retentietest door middel van de chi-kwadraattoets een significant verschil te zien is in het aantal leerlingen tussen de controle- (N=32) en de interventie groep (N=116) dat actief beweegt tijdens de pauze (P=0,001). Ook is er bij de nameting van de interventiegroep een significant verschil te zien in het aantal leerlingen tussen de onderbouw- (N=10) en de bovenbouwgroep (N=44) dat intensief beweegt tijdens de pauze (P=0,001). Uit de resultaten kan geconcludeerd worden dat er een positief verschil is in aantal leerlingen in het speciaal onderwijs is dat actief beweegt tijdens de pauze, op het moment dat ze tijdens het buitenspelen door de docent worden gemotiveerd. Voor de docenten is het daarom van belang dat ze tijdens de pauzebegeleiding bewegen over het plein en zich laten horen door middel van positieve bekrachtiging.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk