De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Op weg naar de juiste keuze: Marktonderzoek naar aanschaffprocessen in het onderwijs

Rechten:

Op weg naar de juiste keuze: Marktonderzoek naar aanschaffprocessen in het onderwijs

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting Uitgeverij Young & Connected heeft al jaren te kampen met dalende afnemers met haar product ‘Begrijpend Lezen met Kidsweek in de Klas’ (verder als Begrijpend Lezen). Om de daling tegen te gaan, moet er actie ondernomen worden. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de beweegredenen om een abonnement te nemen op Begrijpend Lezen en het beslissingsproces op scholen ter aanschaffing van een nieuwe lesmethode, om advies te geven aan de marketingafdeling van Young & Connected op welke wijze zij hun communicatie-uitingen naar de potentiële gebruikers beter kunnen afstemmen. Dit is onderzocht middels diepte interviews met scholen die recent Begrijpend Lezen hebben aangeschaft aan de hand van de volgende probleemstelling: Wat waren de beweegredenen van de nieuwe abonnees om Begrijpend Lezen met Kidsweek in de Klas aan te schaffen en hoe verliep dit beslissingsproces? De beweegredenen zijn omgezet in positieve punten, die in de communicatieboodschap centraal behoren te staan. Het is datgene dat de klant heeft overgehaald om de lesmethode aan te schaffen. De communicatiestrategie is aangescherpt door het beslissingsproces op scholen in kaart te brengen. Als je weet wie de beslissingen maakt en hoe er gezocht wordt naar nieuwe methodes, is het mogelijk om een communicatie-uiting gericht de wereld in te sturen. Summary Publisher Young & Connected from Amsterdam has been dealing with a decrease in subscribers in the product ‘Begrijpend Lezen met Kidsweek in de Klas’ (further mentioned as Begrijpend Lezen). This study has two major purposes: (1) To investigate the motives of the recent subscribers to purchase ‘Begrijpend Lezen’. (2) To map out this purchase process. With the results publisher Young & Connected will be able to sharp the communication strategy with in particular the communication messages and instruments. Using local and national data this study was designed to investigate the marketing and communication in a business market via desk research. Furthermore, methods for purchase processes are looked at. Through interviews data for this study were obtained with the help of teachers from primary schools in The Netherlands. They were asked how the purchase process on their school is put together and what the reasons were to acquire ‘Begrijpend Lezen’. Although this thesis is written for publisher Young & Connected, it is also interesting for other parties specialized in marketing of education materials.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk