De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe social influencers Nederlandse jongeren binden aan non-profitorganisaties

Rechten:

Hoe social influencers Nederlandse jongeren binden aan non-profitorganisaties

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Social influencers schrijven blogs, maken YouTube video’s en zijn actief op social media. Ze hebben een groot bereik, soms wel duizenden volgers. Social influencers worden vaak als expert gezien op een bepaald gebied. Ook hebben ze een goede relatie met hun volgers en worden ze aangezien als online vriend of kennis van deze volgers. Er is tegenwoordig minder vertrouwen in reclame-uitingen. Adviezen van vrienden of familie worden echter wel meer vertrouwd. Omdat social influencers gezien worden als expert en ze vertrouwd worden hebben ze veel invloed op meningen, het gedrag en de emoties van hun volgers. Ze werken daarom ook vaak voor commerciële bedrijven om producten of diensten te promoten. Non-profitorganisaties werken sinds een paar jaar ook samen met social influencers. Omdat social influencers vaak een heel specifieke doelgroep hebben, zijn ze interessant voor goede doelen. Goede doelen willen namelijk een nieuwe groep bereiken die ze zelf lastig kunnen benaderen: jongeren. Jongeren zijn zeer actief op social media, lezen veel blogs en kijken YouTube video’s. Zij volgen social influencers en vertrouwen op hun adviezen. Non-profitorganisaties kunnen jongeren het beste bereiken via een awareness (bewustzijn) verhogende campagne. De kans is namelijk zeer groot dat jongeren artikelen lezen of video’s bekijken van social influencers over goede doelen. Het is lastiger jongeren te benaderen met een fondsenwervende campagne. Vooral omdat deze groep minder te besteden heeft en mede omdat ze ook zelf aangeven niet snel te doneren als een influencer hen dit vraagt. De kans is echter groot dat na een awareness campagne jongeren meer openstaan om te doneren aan een goed doel. Het is belangrijk dat social influencers die zich inzetten voor een goed doel de juiste motivatie hiervoor hebben. Als ze het alleen doen om geld, zullen hun volgers hierdoor heen prikken. Als een influencer betaald wordt voor een campagne moet duidelijk zijn dat ze een goed hart voor de organisatie hebben en hun actie authentiek is. SUMMARY Social influencers write blogs, make YouTube videos and are active on social media. They can reach many people, sometimes even thousands. Social influencers are often seen as an expert in a certain area. They also have a good relationship with their followers and are often seen as an online friend or acquaintance. Nowadays there is less faith in commercials. But advice from friends and family is trusted. Because social influencers are seen as an expert and are trusted, they have influence on the opinions, behaviour and emotions of their followers. That is why they work with commercial companies to promote products or services. Non-profit organizations have been working with social influencers for a few years. Because social influencers often target a specific audience, they become interesting for non-profit organizations. Charities want to reach a new audience that they find hard approach: youth. The youth is very active on social media, they read blogs and watch YouTube videos. They follow social influencers and trust their advices. The best way for non-profit organizations to reach youth is through awareness raising campaigns. There is a high chance that young people read articles, or watch videos that social influencers publish about charities. It is more difficult to reach youth with a fundraising campaign. Partly because this group has less to spent and also because they indicate that they are not likely to donate when an influencer asks this. There is a bigger chance that they are more open for donating after being reached with an awareness campaign. It is important that social influencers who work with a charity have the right motivation for this. If they only do it for money, their followers will know. When they are being paid for a campaign it has to be clear that the have a big heart for the organization and that their campaign is authentic.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk