De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Social mediastrategie evenementenhulpverlening Rode Kruis

Rechten:

Social mediastrategie evenementenhulpverlening Rode Kruis

Rechten:

Samenvatting

Managementsamenvatting Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Negen op de tien Nederlanders in de leeftijd van 15 - 80 jaar maakt gebruik van social media. Tijdens noodsituaties wordt social media steeds meer als belangrijkste informatiebron gezien, daar wil het Rode Kruis op inspelen. Dit onderzoek is opgebouwd aan de hand van de volgende probleemstelling: Welke social mediastrategie moet het Rode Kruis hanteren om instructies te geven aan de bezoekers van evenementen waar het Rode Kruis de veiligheid coördineert zodat de gevolgen van een dreigende- en daadwerkelijke noodsituatie beperkt kunnen worden? Een samenwerking tussen het Rode Kruis en evenementenorganisatoren kan ervoor zorgen dat de gevolgen van noodsituaties vermindert worden door het gebruik van social media. Het Rode Kruis staat per jaar op gemiddeld 2.000 verschillende evenementen. Dit loopt uiteen van een braderie tot een groot popfestival. Om via social media handelingsperspectieven of tijdens de noodsituatie online hulpverlening te kunnen bieden, moet er vooraf bekend zijn bij het Rode Kruis wie de doelgroep van het evenement is. Het grootste gedeelte van de doelgroep bevindt zich vooral op Facebook en Twitter. Ook staan Twitter en Facebook in de top vijf van grootste social media platformen. Twitter is makkelijk in gebruik doordat via de verschillende hashtags de gebruiker binnen een paar seconden antwoord heeft. Op Facebook maken steeds meer organisaties gebruik van de evenementenpagina, zo komt de bezoeker alles over het evenement te weten. De tone of voice gericht moet zijn op alle bezoekers van het evenement. Het Rode Kruis moet in de social mediastrategie zich daarom niet aanpassen aan de verschillende soorten bezoekers, maar iedereen tegelijkertijd benaderen op een neutrale manier. Het is belangrijk dat de doelgroep aangesproken wordt met jij en je, om een persoonlijke en vertrouwelijke band te creëren. Daarnaast wordt er vanuit een adviserende rol gesproken en niet op een dwingende manier. Voorafgaand aan ieder evenement waar het Rode Kruis bij betrokken is moeten handelingsperspectieven gedeeld worden op een grappige en nuchtere manier, op zowel Twitter als Facebook. Bij een concrete, acute (dreigende) noodsituatie moet de tone of voice op de social mediakanalen veranderen naar een serieuzere maar blijvend adviserende rol. Crisiscommunicatie is een van de belangrijkste taken om een noodsituatie weer te normaliseren. Er moet adequaat gereageerd worden op vragen van bezoekers of slachtoffers. Doordat het Rode Kruis zoveel mogelijk bezig is om up-to date te blijven binnen de wereld van techniek, kunnen zij in de toekomst de drone combineren met social media. Het gebruik van de EHBO app van het Rode Kruis kan ook goed ingezet kan worden tijdens noodsituaties op evenementen. Deze app kan de functie van de social mediastrategie overnemen. De social mediastrategie is ontstaan uit dit gehele onderzoek en geeft het Rode Kruis de mogelijkheid om social media in te gaan zetten tijdens noodsituaties op evenementen. Executive Summary Social media have become a fact of daily life. Nine out of ten Dutch people aged between 15 – 80 years are using social media. Facebook is the largest medium in The Netherlands with 8,9 million users. During emergencies, social media is increasingly seen as the main source of information, the Red Cross would like to response on that trend. The Red Cross is working daily with three strategic goals: limiting the consequences of emergencies, strengthening self-reliance and increasing respect and willingness to help. The Red Cross uses these goals in events relief and want to combine it with social media. In the internal analysis, we looked at who the Red Cross is and what they are doing. The Red Cross has emerged as a voluntary association to help people in need. The Red Cross works with the seven fundamental principles: Humanity, Impartiality, Neutrality, Indecency, Voluntary service, Unity and Universality. Event assistance is one of the key tasks of the Red Cross and thereby an important component. The Red Cross uses several social media channels including Facebook, Twitter and You0-Tube. Every day they are active on these platforms to hold their followers. The target group of the Red Cross is infinite. Every person has a right to assistance, respect and dignity when he/she is threatened in his/her survival. 9,4 million Dutch people are using social media in 2015, the largest target group is between 15 – 39 years. It’s also important through which devices the group uses social media, 85% do so via their smartphone. During events, it’s important that the target group uses social media and which social media they can use the best during an emergency. There is a distinction in emergency situations, there are unforeseen emergencies and foreseeable emergencies, and how can it be anticipated there. In the chapter on trends will look at what has changed in the crises communication. A very good example is the Pukkelpop event in 2011 where a storm approached the area. For the first time there was a different way of communication during the crises. In addition, much has changed in event security. In the past, researches could hardly investigate the event and couldn’t blame one of the organizations. Since 2012 this is a national importance for events. And Drones are taking over the future, the Red Cross is responding tot his trend with a specific event assistance drone. Also the quality of care at events should be made stricter, now anyone can start an organization and exist as ambulance attendants at an event. The best practices are based on multiple criteria and are about national and international examples of how social media was used during emergency events. Pinkpop, Liberation Day and the Boston Marathon are good examples with clear emergencies. In the results there is an interview with Geert Buurman from the GHOR. He is responsible for issuing permits for the events. Also Rees Meulenveld, Coordinator of Security at events told his experience with emergencies and how social media can be used during a crises communications. The social media strategy for the Red Cross is emerged from this entire investigation to give the Red Cross an opportunity to use social media during emergencies at events.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk